torsdag 23 januari 2014

Fryser

Centralvärmen i huset jag bor har kollapsat. Alla vattenelement har varit iskalla under flera timmar. Trots att jag satt på det enda elektriska element jag har, i närheten av sängen, är det bara 15 grader i det rummet. I de rum där jag inte har el-element kryper temperaturen ner mot 10 grader. Det blir en kall natt, jag antar att de inte kommer att fixa det förrän i morgon.

Det är första gången på nära sju år som centralvärmen kollapsat här under en vinternatt. Förra gången - senvintern 2007 - stack jag in till Stockholms universitet och satt vid datorn på institutionens (uppvärmda) forskarrum hela natten. Nu har jag inte tillgång till det rummet längre så nu får jag sitta (eller ligga) här och studera hur temperaturen sjunker. Men ett stort hyreshus har ju en massa värme i sig som inte försvinner så snabbt , så jag antar att det inte hinner bli minusgrader innan de (förhoppningsvis) gör något åt saken nån gång i morgon.
_____________________________

TILLÄGG

Någon gång klockan elva kanske, kom värmen igång  (jag somnade inte förrän tio!!!!!) . Jag hade ringt klockan åtta och klagat. När jag vaknade upp klockan ett efter att ha sovit tre timmar, var det jättevarmt, så varmt att jag vaknade och fick stänga av el-elementet. som stod på högsta värme.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...