tisdag 21 december 2010

Garvarn spökar på Feminetik

På det feministiska debattforumet Feminetik har signaturen Feminist TM nyligen oförsiktigt nog länkat till denna blogg.. Som ett brev på posten kom genast på en annan del av detta forum påståendet att jag var en skum person, som Garvarn på Vetenskap och Folkbildning effektivt "bryter ned... en gång för alla" i en tråd på Vof Forum .

Ja, läs gärna den tråden. Men följ i så fall upp den med denna tråd där jag i en plågsam evighetsdebatt, som egentligen handlade om Max Scharnberg, efterhand tar upo den ena efter den andra av Garvarns länkar och demolerar dem.

Garvarns hela underlag för sin "argumentering" i de konkreta fall han tar upp byggde på pedofilförsvarar- och sektförsvararkällor, vilket jag visade i mitt alltför senkomna svar. Dessutom, vilket jag tyvärr aldrig klart tog upp då, tillskrev han mig åsikter jag inte har och slog i viss mån in öppna dörrar, då jag redan 2004 tagit avstånd från begreppet "rituella övergrepp" som sådant. Jag gjordes ansvarig för kristet fundamentalistiska föreställningar, som jag klart tog avstånd från.

Som ni märker om ni plågar er igenom länkarna, svarade aldrig den ack så "vetenskaplige" Garvarn på mina källkritiska frågor.

Jag tvingas då och då återkomma till denne obehaglige "garvare" då han, trots att han numera har lagt ned sin verksamhet, då och då spökar på nätet.

Garvarns första angrepp försatte mig i en form av chocktillstånd. Inte pga hans argument, utan pga det iskalla, ovettiga hatet. Det tog mig över tre år innan jag svarade effektivt. Men då gjorde jag det som sagt så effektivt att han uppenbarligen till sist inte vågade svara.

Om någon undrar varför jag inte svarar på Feminetik direkt beror det att jag en gång överreagerade och lämnade forumet i protest 2005. Det sätt jag gjorde det på var så pinsamt att jag nog inte skulle vilja försöka komma in där igen.
__________________

PS. Ser till min glädje att det efter ett tag på Feminetiks diskussionsforum (och i viss mån faktiskt också på JÄIF) blivit en riktigt konstruktiv diskussion om mitt ovan nämnda inlägg, utan ad hominen-argument. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag har orsakat dig en massa obehag. Det var verkligen inte meningen! - jag hade ingen aning om vad jag satte igång. Jag tyckte bara att det var ett så intressant diskussionsinlägg om manschauvinisternas förändrade argumentation, men jag insåg inte hur extrema anti-feministerna på Feminetik var.

"feminist-TM"

Erik Rodenborg sa...

Hej feminist-TM!

Det har inte på något sätt varit ett obehag. Besöken på min blogg har ökat mycket kraftigt, och den artikel du länkade till har väl fått sisådär 20 gånger fler läsare än vad den annars skulle fått....

Anti-feministerna på JÄIF är ju förutsägbara, men att en del som skriver på Feminetik och definierar sig som feminister låter som mer sofistikerade kopior av JÄIF:arna är mer problematiskt.

Men inte heller något nytt.

Men som sagt, obehag har det inte varit. Däremot mycket intressant.

MVH Erik

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...