fredag 27 september 2024

Tidningen Flamman och O9A

Vänstertidningen Flamman, som ligger nära Vänsterpartiet men inte direkt är kopplat till det, har nu som så vitt jag fattar första svenska tidning berättat om satanistorganisationen Order of Nine Angles (O9A) och dess internationella nätverk - i en tresidig artikel, . Det glädjer mig.

Artikeln är dock (tyvärr) låst.

Jag har en del synpunkter på hur de behandlar frågan, men de ser jag som underordnade. Men en, låt vara perifer, sak vill jag i alla fall ta upp.

Som nästan alla som inledningsvis stöter på O9A, inser Flamman inte vad gruppen egentligen heter. De tror att den heter Order of Nine Angels (de nio änglarnas orden), men den heter alltså Order of Nine Angles  (de nio vinklarnas orden).

Själv stötte jag i mitten av 90-talet på en artikel O9A skrivit i den svenska satanisttidskriften Fenris Wolf redan 1993. Men det tog flera år innan jag insåg att de inte kallade sig "Angels".

Där var jag inte ensam. Mitt inledande misstag delades troligen av de flesta.

Inga kommentarer:

Efter Nasrallahs död

De "segrar" som Israels krigsmakt vinner kommer inte att kompensera det faktum att den israeliska staten som ett resultat av sina ...