fredag 26 maj 2023

Ann Heberlein vs Lena Andersson

För ett antal år sedan rekryterade SvD två personer som varit aktiva i kulturdebatten. De började regelbundet skriva på kultursidorna - och en av dem även på ledarsidorna. 

Den som även fick skriva ledare hette Lena Andersson.  Den andra hette Ann Heberlein. 

Jag har inte i någon högre grad uppskattat vad dessa två skriver,.

Nu är Lena Andersson i blåsväder efter att hon i en ledarartikel skrivit att om barn inte får tillräckligt med mat för att vara mätta är det absolut inte samhällets och ekonomins fel - det är enbart föräldrarnas. 

Hon har utsatts för välförtjänta angrepp - och det sägs att bibliotek har börjat ta bort hennes böcker från hyllorna. 

I SvD försvaras hon dock konsekvent. Med ett undantag. 

Ett av de hårdaste angrepp jag sett mot Lena Anderssons famösa text finns i SvD och är skrivet av - Ann Heberlein

Alltså en av tidningens mer frekventa skribenter. 

Hur länge det nu varar.

12 kommentarer:

Tidlösa sa...

Har inte läst Heberleins artikel men reagerade också på att detta "högerspöke" faktiskt kritiserar Lena Andersson...

Anonym sa...

Heberleins krönika ligger bakom betalvägg ...

Erik Rodenborg sa...

Jag vet. Och jag prenumererar på SvD, så jag har läst den.

Verutschkow sa...

Läste du även lördagens bilaga (Perfect Guide) i SvD där Heberlein berättar
om hur hon (och familjen) tillbringat helgen ?

Erik Rodenborg sa...

Nej, det måste jag ha missat.

Olof Å sa...

Förvånansvärt nog så kritiserade Adam Cwejman Lena Anderssons artikel. Det hade jag inte väntat mig:

https://www.gp.se/ledare/människor-äter-inte-rationellt-de-äter-socialt-1.100303521

Erik Rodenborg sa...

Ganska så bra debattartikel. Lena Andersson har gjort bort sig totalt. Vilket hon troligen börjat inse själv.

Jag brukar inte vara speciellt imponerad av vad hon skriver. Men det lustiga är att hon nyligen skrev ett riktigt bra inlägg. Där hon ganska effektivt argumenterade emot föreställningen att datorerna snart kan ta över.

Olof Å sa...

Hon har ju också skrivit en del intressanta saker om Palmemordet så det finns en viss komplexitet. Därför blev jag förvånad att se hennes senaste inlägg, men har då å andra sidan inte följt henne så noggrant.

Verutschkow sa...

"Erik Rodenborg sa...
Nej, det måste jag ha missat.

28 maj 2023 kl. 12:22"

Du kanske inte alls läser den där delen ? Det är i alla fall väldigt mycket
lyx och kändisar som visar upp sitt boende och sådär. Tycker själv det kan
vara lite kul att titta på sådant.

Heberlein med man hade tydligen lämnat landsbygden och flyttat tillbaka till
Lund (eller var det Malmö?). Andersson med betydligt äldre partner bor i BR
i ett invandrartätt område norr om stan ...

Verutschkow sa...

"ÖoB City rullar ut citybutiker - Stockholm först ut
Nästa vecka slår den första ÖoB City upp portarna i centrala Stockholm. Målet är att nå 20 butiker till slutet av 2019."

Nejdå, jag har inte blivit galen, jag hittade det gamla klippet.
Dagens Industri !

Anonym sa...

Den där sista kommentaren tillhör den tråd där Citykyrkan och Centrumkyrkan
nämns, absolut inte denna. Flytta gärna eller skall man skriva om ?

Ursäkta att man stör ...

Erik Rodenborg sa...

Det fattade jag i alla fall, eftersom de två inläggen handlade om samma sak och låg så nära varandra. Det var inget problem för mig men om du vill kan du ju skriva om så kan jag radera vad du skrivit här.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...