lördag 14 september 2019

Gud hör bön - eller?

/Inlägg som skrevs i en plötslig känsla av desperation./

På vägen mellan Stockholm och Gräddö fanns när jag var barn en klippvägg som hade försetts med en text.  Den löd "Gud hör bön".

Jag tror inte jag reflekterade så mycket över den. Utgick från att det var tom religiös retorik.

Jag kunde inte gärna ta den på allvar. Som barn hade jag nästan varje kväll bett till Gud att hen skulle ge mig trygghet och befria mig från rädsla. För både mardrömmar, mörker - och annat.

Det gjorde hen aldrig, Varför skulle  jag då ens tänka på ett  - som det syntes - helt falskt påstående på en bergvägg.

Fast det behöver ju inte nödvändigtvis vara falskt. Det finns ju ett ännu värre alternativ.

Men om vi ändå börjar med antagandet att det är falskt. Det kan betyda endera två saker. Antingen finns inte Gud, och då kan hen förstås inte höra bön. Det var  ju en vanlig åsikt på sextiotalet, - "det finns ingen Gud och Ingemar Hedenius är hans profet.". Typ.

Men å andra sidan kunde det ju vara så att Gud fanns, men att hen ändå inte hörde bön. Hen behöver ju trots allt inte vara allvetande. Eller hen kanske bara hörde vissas böner. Inte speciellt mångas, fick man ju i så fall intrycket av.

Det andra alternativet var ju etter värre. Gud kanske hörde böner, men besvarade dem inte. Den minst obehagliga förklaringen var i så fall att hen inte kunde. Hen kanske inte var allsmäktig. Det lidande som då Gud måste uppleva torde i så fall vara enormt.  Om hen hörde alla böner men insåg att hen inte kunde göra ett skvatt.

Det mest obehagliga alternativet var förstås att Gud hörde bön, men inte VILLE svara.  Hen kanske inte brydde sig, Hen kanske var både allsmäktig och allvetande, men inte god...

Sedan dess har jag bett många gånger, och inte endast till den "kristne" guden.  Men något som liknar bönesvar har jag knappast noterat.

Utom en anmärkningsvärd gång, men då bad jag till Jungfru Maria. Men det var bara en gång, och det upprepades aldrig.

Vad göra? Dra slutsatsen att bönesvar är en ren myt?

Eller be till vampyren Carmilla att hon finns, och att hon gör mig till vampyr?      ;-)

Eller nåt annat?

PS. Jag har för mig att någon till sist förvandlade texten till "Gud hör bönder". Även det ett tveksamt påstående. 

4 kommentarer:

Verutschkow sa...

Sedan kan man ju undra om Gud hör kritik som t ex i Ebba Gröns kända låt
om någon som bör hängas.

Såg förresten i SvT igår en gammal film om den 9/11-kapning som misslyckades.
3 av 4 är ju inte så illa. Det var lite böner där också ...

Erik Rodenborg sa...

https://www.youtube.com/watch?v=QOLyeDrdmVU

Verutschkow sa...

Om Gud hör bön, hör hen då också AVbön ?

Erik Rodenborg sa...

Om Gud här bön (dvs alla böner) är hen allvetande och då torde hen även höra avböner.

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...