lördag 15 juni 2019

Är det nya McDonalds ett hot mot min hälsa?

Ett nytt hot mot min hälsa har kanske dykt upp.  Under flera år har det inte funnits ett McDonalds i Södertälje sedan det gamla lades ner. Det finns en del som talar för att mina matvanor blivit lite sundare sedan dess.

Men när jag för några dagar sedan åkte bussen mellan Södertälje centrum och Hovsjö såg jag en ny byggarbetsplats. Vid den fanns en skylt - "Här bygger McDonalds"...

Bara några dagar senare kunde jag konstatera att bygget går i rekordfart. Man kunde redan se konturerna av det framtida huset.

Det ligger mycket strategiskt för mig. Nära en av busshållplatserna - och nästan hela dagen går bussarna varje kvart, och fram till 18.30 ännu oftare.

Så frestelsen KAN ju tänkas bli stor att gå av, äta på McDonalds, och sedan ta nästa buss.

Hmm....

Bild av det gamla McDonalds i Södertälje, taget i december 2015.  Det lades ner februari 2017..

8 kommentarer:

Verutschkow sa...

Jag brukar rekommendera MAX. Inte av patriotiska skäl men av andra ...

Erik Rodenborg sa...

Jag skulle föredra att den statliga hamburgerkedjan Clock skulle återuppstå. Om man ändå ska äta onyttigt känns det ändå bättre att ge pengar till statskassan än att ge pengar till kapitalister.

Tidlösa sa...

Wow jag visste inte att Clock var statligt...

Erik Rodenborg sa...

Ja, det ägdes av Sararestauranger. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Allm%C3%A4nna_Restaurangaktiebolag

Verutschkow sa...

Max är goda, eller åtminstone vill bolagsledningen ge det intrycket ...

Erik Rodenborg sa...

Men McDonalds vill förstås ge intrycket av att McDonalds är godare.. I denna strid tar jag dock inte ställning....

Verutschkow sa...

Du kan väl lägga in lite bilder av dig själv före och efter att McD
kom till ditt område. I grunden är det ju inte burgare utan pommes
frites som gör att ens vikt inte riktigt blir som den borde vara ...

Erik Rodenborg sa...

Jag tror inte det blir någon större skillnad. Ätande på McDonalds är för övrigt inte den enda typen av onyttiga matvanor man kan tänka sig, och vad gäller att ta bilder - de ev. viktökningar som skulle kunna bli resultatet av McDonaldsbesöken skulle nog ändå inte ha den digniteten att de syntes på en selfie...

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...