lördag 2 juni 2018

"Varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt"

Så stod det i den information man fick från försvarsmakten när jag var barn och tonåring. Det fanns i en broschyr som hette "När kriget kommer". Den läste jag nog aldrig, men samma mening fanns också i ett avsnitt i telefonkatalogen  (!) avsett för sådana frågor.

Jag minns att jag blev alldeles perplex när jag läste det. Det lät som ett skämt, men det var det inte. Det var ju höjden av absurditet.. Det var ett recept för ett evigt krig, där man alldeles oavsett alla styrkeförhållanden skulle slåss till sista man (då var det bara män som var soldater).

Det var förvisso miltant, men inte speciellt intelligent. "Fosterlandet" blev något som man skulle offra allt för - i evighet  Mot Sovjetunionen, kunde man anta. För några andra fiender fanns inte för militärledningen - då.

Idag finns inte Sovjet kvar, men i min brevlåda har jag fått en liten broschyr med titeln "Om krisen eller kriget kommer". En smärre förändring av titeln, alltså.

Den egenartade kombinationen av militans och dumhet finns dock kvar. Visserligen har meningen förändrats lite rent grammatiskt, men det bisarra budskapet finns kvar.

Nu står det - "Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska".

När det begav sig trodde jag att det framförallt var högermilitärer som försvarade sådana formuleringar. Men några år senare kom det andra som var ännu mer hängivna anhängare av dessa.

Det var maoisterna i Sveriges Kommunistiska Parti (SKP) och Marxist-Leninistiska Kampförbundet (MLK) . De hade hunnit bli nationalister, eftersom Kina från och med 1974 började driva linjen att försvaret mot Sovjet var det viktigaste för alla folk i världen. Och SKP och MLK försökte tillämpa detta i Sverige.

Då tycks det ha förts en debatt, där mera sansade personer ville slopa formuleringen att varje meddelande att motståndet ska upphöra är falskt. Det gjorde både SKP och MLK oerhört upprörda. De spred konspirationsteorier att detta drevs av agenter för den sovjetiska "socialimperialismen". Alla hängivna patrioter och demokrater måste avvisa denna kapitulationslinje. Menade de, och fick snart medhåll i Moderata Samlingspartiets högerflygel.

Men allvarligt talat - kan det kanske inte ändå vara någon mening att säga att motståndet mot en ockupation ska fortsätta även efter ett militärt nederlag? Förvisso, men då måste man klargöra - helt glasklart - att det i så fall handlar om civilt motstånd. Att driva linjen att Sveriges armé ska fortsätta ett krig efter att den militärt besegrats är ju att bädda för otaliga offer - inte endast bland soldaterna (som ju numera även innefattar kvinnor) utan för hela befolkningen.

Det klargörs inte alls i den märkliga broschyren,

Jag har ingen som helst lust att offra mig för krigshökar som vill leka machohjältar i en omöjlig situation. Definitivt inte...

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...