onsdag 13 juni 2018

Vem står till höger om Djingis Khan?

Det skulle vara intressant att veta när uttrycket "står till höger om Djingis Khan" först uppstod. Jag har försökt googla och inser snart att uttrycket även finns på engelska. Men hittar ingen post som berättar när det uppstod.

Jag har tillgång till SvD:s digitala arkiv, och där dyker det först upp så sent som 1993. Men jag vet definitivt att jag har hört det långt innan dess.

Möjligen skulle KB:s digitala arkiv, som registrerar ganska så många tidningar, kunna ge en form av ledträd.

Anledningen till att jag började fundera över frågan var en ledare i Aftonbladet där Annie Lööf fick den tvivelaktiga äran att på just på detta sätt placeras på den politiska skalan. Den kan läsas här.

Nu var Djingis Khan knappast nyliberal, och det är förstås lite vågat att placera honom i dagen höger-vänster-skala.

Vad gäller Annie Lööf tror jag knappast att hon direkt inspirerats av den mongoliske erövraren. Däremot har hon bevisligen inspirerats av Ayn Rand, och frågan är förstås om det är så mycket bättre.

Sverigedemokraternas kusliga framgångar har lett till en konstig förskjutning av den politiska  skalan. Bland annat får Annie Lööf i den politiska diskursen numera ofta en oförtjänt image av att vara, om inte "vänster", så i alla fall någon sorts sansad mittenpolitiker. Om hon hade dykt upp för några årtionden sedan skulle hon ha setts som en extrem högerpolitiker.

Vilket hon ju faktiskt också är.

Den "nationella" avgrundshögern har gjort att många glömmer att nyliberalismen i grunden är lika mycket höger som nationalismen. Därför tycker jag nog att just denna Aftonbladet-ledare på något sätt faktiskt är - folkbildande...


Djingis Khan

1 kommentar:

LS sa...

En beskrivning av Percy Alleline i John le Carrés "Mullvaden".

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...