tisdag 7 juni 2016

Inget patriarkat bland spindlarna

Håller på och läser en bok om spindlar. Närmare bestämt Rod Presteon-Matham The book of spiders (1998). Det är ett intressant ämne.

Men snart började jag också intressera mig för vår reaktion mot just spindlar.

Redan i de första raderna i introduktionen nämner författaren ett en del människor inte kommer att läsa boken pga spindelfobi.

Så jag började undra om just sådan fobi. Varför är just den så omfattande? Det finns en oerhört massa djur som är farligare än spindlar. Och spindlar på just våra breddgrader är ju inte farliga alls. Är det genetiskt eller inlärt? Jag gissar på det senare.

En annan sak är könsfördelningen hos de som har spindelfobi. Jag har länge haft känslan att den oftare drabbar kvinnor än män. Alla jag någonsin träffat som haft spindelfobi har varit kvinnor. Idag kollar jag på nätet, och hittar en uppgift från Illustrerad Vetenskap att 50 procent av alla kvinnor och 10 procent av alla män lider av spindelfobi.

Det är en ;mycket hög siffra, i synnerhet hos kvinnorna. Men när man läser boken får man en distinkt känsla att oviljan mot spindlar egentligen borde var ännu högre hos männen...

Läs och döm själv:
"It is a fact that the male spider often ends up as a meal for the female once mating is completed, especially in those species where he is considerably smaller than his mate. As long as he has already mated, this is not really any loss to him /sic/, for once the mating season is over, his days are numberered and he will die anyway. As a meal for the female, he supplies precious nutrients for the development of the eggs within her body, and the eventual production of his offspring, the reason he mated her in the first place" (sidan 54) .
---------------------------------------------------------------------------------
NOT: /sic/ i citatet ovan fanns inte i boken, det är min kommentar...

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...