Är det någon som minns Jeannie C Riley, som 1968 blev känd över en natt med "Harper Valley PTA"? Själv minns jag att den gjorde ett stort intryck på mig som 13-åring.
Har någon undrat vad som hände med henne sen? Om man lyssnar på hennes senare låtar, kan man hitta en ganska rak linje. Detta trots att hon inte har skrivit de flesta själv. Det "sexualradikala" upproret mot de vuxnas hycklari i genombrottssången ersätts gradvis med sånger med alltmer kristet konservativa teman. Idealet är landbyggden, där ingen "har hört att Gud är död". I en sång kräver hon att den man som älskar henne måste gifta sig med henne, för annars blir det inte riktigt riktigt.
Angreppen mot hyckleri kvarstår hela tiden, men nu blir det snarast en förebråelse mot vuxengenerationen för att den inte lever upp till riktiga kristna ideal.
I "Return to Harper Valley" försonas huvudpersonen i genombrottssången både med sina antagonister från PTA och med sin inre ilska, och ber dessutom alla de hon sårat om ursäkt....
Riley skrev inte någon av de två ovan länkade sångerna. Däremot skrev hon själv From Harper Valley to the Mountain Top som man kan höra här. Där kan man få någon form av förklaring till utvecklingen. Jag blev faktiskt lite tagen när jag hörde den första gången, 1997. Riley beskriver där hur genombrottet med Harper Valley PTA endast ledde henne till "another valley of despair", till en bottenlös förtvivlan. "Happiness can´t be bought with a song". Lösningen blev Gud, som räddade henne till bergets topp....
Från en symbol för någon form av revolt mot vuxnas sexualmoraliska hyckleri, blev hon en person med starkt konservativt kristna värderingar. Som sagt, det är en lite omtumlande känsla att ta del av denna metamorfos.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"The curse of the crimson altar"
Denna skräckfilm fascinerar mig. Och triggar i vissa avsnitt fram - just skräck. Den måste väl ses som en b-film, många skulle nog säga c-...
-
.. om styckmordet är helt monolitisk. När det diskuterades tidigare fanns det alltid olika åsikter, nu kommer bara den ena sidan fram. De ...
-
/Publicerad i Spegeln 2/2000./ /Återpublicerat på förekommen anledning. Mitt inlägg kan te sig extremt, men det torde vara mycket svårt ...
-
Världen är, som bekant, ingen idyll. De mest otäcka saker förekommer, öppet såväl som dolt. Det är också sant att det finns en rad realistis...
5 kommentarer:
Bland de allra första LPskivor jag köpte är just den med samma namn som
hitlåten Harper valley PTA. Det var en outlet i staden så jag tror det
är ett prydligt hål genom ena hörnet.
Inte heller helt ovanligt att artister presterar som bäst när de sjunger
om en Gud de tror på. Se bara på Carola !
Sedan undrar man förstås om du hört den svenska versionen av PTA, med
Björn Ulvaeus på rymmen från Hootenanny Singers ...
https://www.youtube.com/watch?v=neTEt9tOiNY
Jag köpte faktiskt den LP:n hösten 1969. Å andra sidan vet jag inte riktig om Riley "presterar som bäst" när hon sjunger om den Gud hon tror på. "From Harper Valley to the mountain top" är på många sätt gripande, men som sång är den knappast någon av de bättre jag hört.
Sedan bör det nämnas att Riley utsattes för en mängd sexuella trakasserier i artistbranschen (om jag minns rätt från en del jag läste 1997). Det kan ju ha påverkat hennes utveckling, så att hon inte längre ville stå som en symbol för någon form av sexuell frigörelse....
Mitt inköpsår bör alltså ha varit 1974. Kort LP, får man väl säga.
Kom den ens upp i 30 min speltid ? Men omslaget är väl snyggt.
Sedan måste man väl räkna in henne i gruppen av "one hit wonders" ...
Hon fick i alla fal EN uppföljare som låg på listorna i USA, "Girl most likely". Vad gäller LP:n du köpte antar jag att det är densamma som den jag köpte 1969. Den var nog längre än 30 minuter, men de flesta låtarna var ganska så korta, det är sant.
PS. Jag har hört Björn Ulvaeus version, och tyckte den var ganska så fånig.
Skicka en kommentar