fredag 26 december 2014

Hjärtan mot islamofobi

Ratko Mladic och Radovan Karadzic, ansvariga för folkmordet på muslimer i Bosnien, står inför rätta i Haag, i en mångårig process som konstigt nog aldrig verkar vilja komma igång på riktigt. I Eskilstuna har nu uppenbarligen några andra islamofober tänt eld på en moské med det uppenbara syftet att de som befann sig i den också skulle brännas inne. Det första lyckades de med, men dessbättre inte med det andra.

Men nu har det tagits ett initiativ att sätta upp hjärtan på den eldhärjade moskén, för att visa solidaritet med de drabbade. Jag hoppas innerligt att det blir många hjärtan...

Islamofobi är dödlig, det vet vi från Bosnien och från närmare håll genom Anders Behring Breivik. Låt oss verkligen hoppas att vi slipper få uppleva massmord på muslimer i Sverige. Det senaste attentatet visar att det tydligen även här finns de som verkar ha en djupt liggande önskan att få bli våra inhemska motsvarigheter till Breivik och Mladic.

17 kommentarer:

Hmm sa...

Jag Tor att det dras en hel del förhastade slutsatser på dessa bränder i moskéerna och på vem eller vad som har utlöst dem. För mig ringer dock dessa hjärtbombingar falskt då synagogor i över 20 levt med attentat så som bomber mm. Inga hjärtan till dem inte. Och inte heller till alla anhöriga som fått sina gravar vandaliserade.

Men som sagt, jag tycker att vi inte ska dra förhastade slutsatser om vem som tänder på. Kan lika gärna vara en kurd som en svensk som de själva…


http://www.dn.se/nyheter/nya-uppgifter-om-moskebrand/

Erik Rodenborg sa...

Om man tar alla incidenter sammanlagt är det ju helt uppenbart att det pågår en kampanj. Varlör dessa attacker skulle bli mindre värda att beakta för att synagogor hotas förstås jag inte

Att muslimer själva skulle tända på sina moskéer ser jag som bisarrt.

När det kommer hot mot synagogor - skulle du då insinuera att judar kan ha gjort det själva?

Hmm sa...

Erik: Men hur läser du nu? Artikeln så stod det att de tror att det var en olycka. Då är det de själva som har orsakat branden eller hur?

Sedan har jag inte skrivit att moskéernas bärnder är mindre än andra. Tvärtom så menar jag trött på att media verkar värdera em högre än andra samfunds.

Varför skriver inte du om synagogorna? Och inte heller om kopparstölder, kyrkoskatter som stjäls eller deras gravplatser som vandaliseras.

Ang samband. Tja en skola/förskola om dagen brinner. Jag har inte dragit några förhastade slutsatser om vem som ligger bakom dem. Tycker inte vi ska spä på rädslor innan vi vet vad som gäller.

För men personligen del så hade jag önskat att inga alls av dessa lokaler fanns (ja alltså inte skolorna då utan de andra), eller att då folk inte trodde på deras innehåll, men det är en helt annan fråga och jag tycker inte att de ska brinna ned.

Erik Rodenborg sa...

Att det sker en olycka behöver inte betyda att "de själva" orsakat den. Olyckor är per definition inte avsiktliga. Tekniska fel behöver inte vara skapade av människor.

Hur många synagogor har brunnit på sistone? Att det kommer hot är allvarligt, men att gå till handling är värre.

Branden i moskén i Eskilstuna är endast en av många attacker mot moskéer. Att alla dessa skulle vara "olyckor" är det ingen seriös observatör som tror.

Vad gäller Eskilstuna ser det inte heller ut att vara sannolikt att det skulle vara en olycka. Den explosivt snabba spridningen anför även polisen som ett argument för att den skulle vara anlagd. .

Erik Rodenborg sa...

PS,.

Antisemitism och islamofobi är lila vidrigt, men idag är islamofobin så vitt jag kan se betydligt mer utbredd än antisemitismen. Dispatch har en betydligt starkare ställning än exempelvis Svenska Motståndsrörelsens och Svenskarnas Partis webbplatser och tidningar.

Medan konspirationsteorier om judiska världskomplotter är ganska så marginaliserade idag är motsvarande "teorier" om muslimska dito betydligt mer spridda.

Hmm sa...

Erik: Men du kan svenska språket bättre än så. Det har jag sett. Att orsaka något själv är inte ekvivalent med att det är med avsikt. Det går alldeles utmärkt att vara orsaken till något utan att det var med flit, eller hur?

Senast det brann i en synagoga? I sommars, augusti närmre bestämt. Det finns dock inte så gott om dem som det finns moskéer, vilket kan vara orken till att det inte brinner så ofta i dem?

Har du läst Artikeln som jag läkande till? Och jo då det finns gott om bränder som inte är anlagda som sprider sig explosivt.

Jag antar att du trodde att mina frågor var retoriska. De var de inte.

Ska jag spekulera i vem de är som tänder på då? Men lägg märke till och jag betonar spekulerar. Jag tror att det är motståndare till IS, som tex kurder. Alternativt är det judar som tröttnat på att de blir mer och mer diskriminering mot dem ink dagliga hot, men hakkors ålade på sina dörrar, för att nämna det mildaste De har på ett helt annat sätt än nazister varit måltavlor för Islam. Ja Hitler hyllas t o m inte allt för sällan av extrimistiska muslimer och önskar att han hade avlutat "jobbet" med judarna.

Läge märke till att jag inte är en förespråkare till öga för öga (som dessutom är en missuppfattad analogi). Jag visar bara på vem som genom åren har varit mest utsatta för vissa inom Isalm, Svenskar tillhör inte dem, varför jag SPEKULERAR åt andra riktningar till vem som kan ligga bakom dessa illdåd.

Religion, all religion, är skit.

Hmm sa...

*edit har varit mest utsatta för AV vissa inom Isalm

Hmm sa...

PS Anlagda bänder har de senaste åren ökat lavinartat i hela svenska samhället. Om vi glömmer mina spekulationer ovan så tror jag att vi bör titta på helhetsbilden mellan alla bränder för att finna sambandet mellan dem alla.

Hmm sa...

Glömde sätta svenskar inom "". Skulle vara "svenskar" alltså. ;-)

Erik Rodenborg sa...

Hmm

När du skriver " Men som sagt, jag tycker att vi inte ska dra förhastde slutsatser om vem som tänder på. Kan lika gärna vara en kurd som en svensk som de själva"...

...…är det mest nära till hand liggande att uppfatta det som om du menar att "de själva" i så fall gjort det avsiktligt. Om du inte menar detta är det ju bra....

Erik Rodenborg sa...

Hmm

Du skriver: "Ska jag spekulera i vem de är som tänder på då? Men lägg märke till och jag betonar spekulerar. Jag tror att det är motståndare till IS, som tex kurder. Alternativt är det judar som tröttnat på att de blir mer och mer diskriminering mot dem ink dagliga hot, men hakkors ålade på sina dörrar, för att nämna det mildaste."

Jag tror att du har fel. Jag tror att de är svenska islamofober som gör det. Personer som står nära den världsbild som Ingrid Carlqvist et consortes driver i Dispatch International.

Hmm sa...

Jag har förstått att du tror det. Men jag förstå inte varför annat än att media verkar hettsa folk till att tro detta, helt utan några belägg. De kan för all del vara sant, men det borde faktiskt inte vara det första antagandet som man bör ha. Muslimerna har inte gjort dem något. De är i Sverige bara någon som "svenskarna" retar sig på.
De grupper som jag räknar upp drabbas av vissa muslimer på dagligbasis även här i Sverige. Borde det inte ligga närmre till hands att tro att det då är frågan om repressalier?

Ja ja, tiden lär förmodligen utvisa om vem av oss som tror rätt. eller om det finns en helt annan förklaring. Kanske samma som till dem som bränner i våra skolor. :-)

Erik Rodenborg sa...

Tja, IS-motsåtnadare med något i huvudet skulle inte välja att angripa moskéer i störta allmänhet, som inte som sådana stöder IS.

Vad gäller judar kan det förstås finnas extremister bland dem också, som har ett så enormt islamhat så att de skulle kunna göra det.

Men då gör de det snarare i sin egenhet av islamofober och inte i sin egenhet av "judar".

Dessutom finns det när jag tänker efter ingen anledning att skilja på islamofobiska "judar" och islamofobiska "svenskar".

Judar som bor i Sverige är att betrakta som svenskar, vad än en del SD:are må anse. Det finns ingen judisk subkultur i Sverige att tala om. Som grupp är svenska judar så integrerad som någon kan vara.

Hmm sa...

Ang IS oc moskéer så är du naiv. Finns bevis om motsatsen. Nima Dervich beskriver det ofta och har i flera år gjort så. Och jag skulle gissa på att kurd.svenksar känner sig mer som motståndare till IS än en "svensk"-svensk gör.

Men ok jag låter dig vara nu med din tro att "svenskar" är mer sannolika till att begå hatbrott än andra. Jag anser dock att din ställning är en farlig sådan. Jag är själv trött på hyckleri. Se exempel i artikel nedan.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kristna-jagas-i-sverige-och-utomlands_215451.svd

All religion är skit.

Vi ses i en annan tråd.

Hmm sa...

Glömde.

Varför din ställning är farlig enligt mig..

http://ledarsidorna.se/2015/01/plumpar-i-protokollet/#!prettyPhoto

Erik Rodenborg sa...

Jag ser din inställning som farlig. Dels säger du att moskéerna i Sverige i sig "stöder IS" och hävdar dessutom att det finns "bevis" för det, utan att nämna något. Om dena inställning blev allmän skulle det ju kunna leda till nya attentat.

Dels "gissar" du att attentaten utförs av "judar" och "kurder", vilket om det blev en allmänt spridd uppfattning skulle kunna leda till hämndaktioner.

Erik Rodenborg sa...

PS.

Och läs gärna detta. http://www.aftonbladet.se/kultur/article20123819.ab

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...