måndag 22 april 2013

Min brors lösning på problemet

Min bror delar inte min motvilja mot Big Bang-teorin. Han tycker att min oro för saken är komisk. Han försäkrar att han inte är det minsta orolig för att universum ska gå under om ett antal billioner år.

Nu skulle man kunna tro att det beror på att han tänker att båda han och jag är döda för längesen när det händer. Och att det därför inte har någon betydelse - i alla fall inte för oss.

Men så är det inte riktigt.

Han tror nämligen stenhårt på reinkarnation. Alla själar reinkarneras under eoner tills de slutligen förenas med Gud. Så varför är han då inte orolig för att universum skall gå under?

Jo, han är lika stenhårt övertygad att om universum upphör att existera så kommer själarna att inkarnera i något annat lämpligt universum. Han verkar helt säker på den saken....

Ibland avundas jag människor med en så bergfast tro!

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...