söndag 5 maj 2024

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways.

De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten med bloggaren NoBoyToy (NBT) (jfr ordföljden "boys"..."toys").

NBT har varit en obekväm bloggare, som retat gallfeber på en del lättkränkta män. Inte helt oväntat,  då hon bland annat vågat göra djärva sammanställningar, som dessa.

Hon har utsatts för en intensiv hatkampanj, som till en början endast var virtuell, men som efter att tag uppenbarligen även blivit IRL

Hon har alltså vågat ta upp svåra frågor, på ett ofta mycket djärvt sätt.

Jag upptäckte hennes blogg ca 2010, och hon har sedan varit em stor inspirationskälla för mig.

Att kampanjen mot henne har växt över från att vara begränsad till nätet, till att uppenbarligen även operera i den materiella verkligheten, är oroväckande.

Så jag lägger på nytt ut en länk till "Queens of Noise", där huvudsångaren är Joan Jett. Jett är även en av NBT:s favoritartister. Därför tillägnar jag NBT denna låt, som kan höras här.

  

Bild av Joan Jett från 1980-talet

1 kommentar:

NoBoyToy sa...

Tack så mycket för detta Erik. Ja, dessa mansrättsaktivister/papparättsnissar och förövarförsvarare tog det hela till en ny nivå när de fick reda på min rätta identitet. Jag måste passa på att utfärda en varning för dessa män (vissa kvinnor) och deras, vad som synes vara, enorma nätverk.

Triggande dag

Det finns några dagar som jag intressant nog inte står ut med. Det här är en sådan dag. Det är min namnsdag (och nej, gratulera mig INTE, j...