torsdag 4 januari 2024

De har fått sin stora hjärna av misstag

I dessa dagar fylls Facebook med påstådda citat från kända personer, som tillskrivs olika "visdomsord", för det mesta rena plattityder. En av de drabbade är Albert Einstein.

Men mitt i alla troligen helt fejkade citat från relativitetsteorins skapare, finns det ett verkligt citat av honom som jag inte har sett på Facebook. Det är å andra sidan ett av mina favoritcitat. Så jag lägger ut det här.

"I detta sammanhang kan jag inte underlåta att tala om hjordväsendets värsta utväxt, militären, som jag hatar. Den som kan marschera i ordnat led i takt efter musik har mitt förakt. Sin stora hjärna har han fått av misstag, han skulle gott kunna reda sig med ryggmärgen. Denna civilisationens skamfläck borde man snarast möjligt utplåna. Heroism på kommando, meningslösa våldshandlingar, äcklig fosterlandskärlek, jag hatar dem intensivt"

Det är väl den typer av  uttalanden som ibland kallas "ord och inga visor". 

Albert Einstein 1921

Inga kommentarer:

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...