/Först publicerad 2 juli 2015/
Det har blivit populärt i vissa kretsar att beskriva 80- och 90-talen 
som en period av "satanistpanik".
Man har målat upp bilden av en paranoid period när man såg satanistiska 
konspirationer bakom varje buske. Men frågan är om det inte helt enkelt 
var så att man ställde frågor, som sedan har tystats ner.
1987 gav journalisten Maury Terry ut en bok som hette "The Ultimate 
Evil". Den handlade om fallet med "Son of Sam". "Son of Sam" blev namnet
 som sammanfattade en lång serie av mord och mordförsök som skedde 
mellan juli 1976 och juli 1977. Både polisen och tidningarna mottog brev
 där någon som kallade sig just ”Son of Sam” tog på sig ansvaret för 
morden.
I augusti 1977 greps så David Berkowitz, som misstänkt för morden. Han 
erkände nästan omedelbart alla de mord som tillskrivits "Son of Sam". 
Fallet sågs som löst, och Berkowitz beskrevs som en galning, som blivit 
psykotisk av LSD. Han sade sig ha utfört morden på order av en "Sam", 
som enligt Berkowitz talade till honom genom sin hund.
Fallet var alltså löst, eller så sades det. Maury Terry hade redan då 
börjat göra research på fallet. Han noterade tidigt en rad saker som 
helt enkelt inte stämde.
För det första stämde vittnesuppgifterna om mördarens utseende endast i 
två av fallen in på Berkowitz. I de flesta av fallen där det fanns 
vittnen passade deras beskrivning inte alls in på honom.
För det andra stämde Berkowitz uppgifter i många av fallen inte alls med
 vittnesuppgifter och andra fakta om hur morden gick till. Han verkade 
inte alls känna  till elementära fakta som mördaren borde känna till.
För det tredje hade Berkowitz i åtminstone ett av fallen iakttagits på en plats långt från där mordet begicks.
För det fjärde var ett av de två huvudsakliga breven från "Son of Sam" 
skrivet med ett helt annorlunda språk än det andra. Språkexperter 
förklarade att det knappast var tänkbart att samma person skrivit båda 
breven.
”Son of Sam”-fallen innehöll många underligheten. Den förste person som 
tipsade polisen om Berkowitz var en kvinna med namnet Wheat Carr. Det 
märkliga var att det visade sig att hennes fader hette - Sam. Denne hade
 också två söner  - John, och Michael. David  hade tidigare varit i 
konflikt med John, som han bodde nära. .
De brev som hade skickats från "Son of Sam" innehäl många ockulta 
referenser, en del hämtade från 1800-talsockultisten Eliphas Levi. Ett 
av breven var mycket sofistikerat skrivet, och stämde definitivt inte in
 på bilden av Berkowitz som en psykotisk person som trodde att han 
styrdes av ”Sams hund”.
Berkowitz hade rapporterats visat en mycket fientlig inställning till 
schäfrar. Han hade hotat att döda schäfrar, och i närheten av hans hem 
hade flera schäfrar hittats döda.
Detta var nu inget specifikt för Carrs grannskap. Just detta år var det 
en ganska kuslig epidemi av mord på schäfrar och dobermans i New York. 
Sammanlagt 84 schäfrar och dobermans hade  hittats dödade och flådda 
under en ettårsperiod.
Det var i samband med detta som någon uppmärksammade Maury Terry på att 
det faktiskt fanns en sekt som hade en mycket speciell relation med 
schäfrar och dobermans. Den hette ”The Process - Church of Final 
Jugdment” och var kända för att de närmast var fixerade vid schäfrar och
 dobermans, som de höll i stort antal.
Det visade sig att Process dessutom hade en retorik som i viss mån liknade åtminstone ett av breven från "Son of Sam".
Författaren Ed Sanders, tidigare medlem i rockgruppen The Fugs, hade 
tidigare i sin research inför ”The Family”, en bok han skrev om Charles 
Manson, hört talas om en utbrytargrupp från The Process, kallad "The 
Four P Movement". Denna grupp hade enligt rapporterna han fick 
specialiserat sig på att döda just schäfrar och dobermans.
Enligt Sanderss informanter hade även Manson varit medlem i denna grupp.
 Det var inte en helt extrem privatspanaråsikt. Även Manson -åklagaren 
Vincent Bugliosi hade noterat likheter mellan Mansons och The Process 
retorik, och antagit att Manson hade befunnits sig i samma miljöer som 
The Process. Han trodde att Manson kunde ha inspirerats av Process 
teologi när han beordrade morden. Han noterade även att Manson fick 
besök av medlemmar i Process när han satt i fängelset.
Men vad var då The Process? Det var en utbrytning från scientologikyrkan
 från tidigt 60-tal. Den hade grundats av Mary Anne and Robert 
DeGrimston ( tidigare hette de Robert Moor and Mary Anne MacLean). De 
hade 1965 av Ron Hubbard förklarats vara "supressive persons" efter att 
de hade fronderat mot ledningen. Väl utanför scientologikyrkan 
utvecklade de en mycket ovanlig lära.
I den sågs Gud och Satan som försonade. Gruppen sade sig dyrka Jehova, 
Lucifer och Satan, som de såg som tre entiteter. De hade delat upp sin 
organisation så att de som valde att vilja dyrka någon av dessa gick med
 i en specifik avdelning för att göra just detta. Jehova stod för 
moralistisk rigiditet, Lucifer för sexuell frigjordhet och Satan för - 
död och aggressivitet.
I deras "teologi" hade Jesus och Satan blivit vänner. Eftersom Jesus sa 
att man skulle älska sina ovänner och Satan var ovän till Jesus drog de 
slutsatsen av att dessa - älskade varandra. När domedagen kommer, kommer
 vi också att finna att Satan och Jesus samarbetar. Jesus utdelar domen,
 Satan verkställer den.
Deras tidning, där för övrigt även Charles Manson medverkade, hade 
temanummer som "Sex", "Fear", och "Death". I den glorifierades våld och 
död. Man kunde läsa saker som: "My prophecy upon this wasted earth and 
upon the corrupt creation that squats upon its ruined surface is: THOU 
SHALT KILL" (citerat från The Ultimate Evil, s. 175).
The Process rekryterade från alla nivåer i samhället. Där fanns dropouts
 och hippies, men även respektabla läkare och ingenjörer.
Om Process som organisation i sig någonsin varit inblandad i dåd som 
motsvarade deras våldsamma retorik går inte att veta med säkerhet. 
Enligt både Sanders och Terry fanns det dock många vittnen som utpekade 
utbrytargrupper, och personer i Process närhet, för detta.
För att återgå till Maury Terry. Han började efter ett tag försöka att 
få kontakt med Berkowitz. som nu avtjänade ett livstidsstraff. Tills 
sist lyckades han. Berkowitz hade redan tidigare, i kryptiska 
uttalanden, sagt saker som att "there  are other sons out there, God 
help the world", samtidigt som han formellt fortfarande tog på sig 
ansvaret för alla morden.
Men under sina kontakter med Maury Terry började han gradvis, 
motvilligt, medge att han inte var ensam mördare. Det gick långsamt och 
han verkade vara rädd för att hans far skulle kunna drabbas av 
repressalier om han började berätta. Men han kom med antydningar, och 
slutligen medgav han att han endast genomfört två av morden.
Han HADE varit knuten till ett satanistiskt nätverk, som hade planerat 
hela mordserien. Och han pekade ut bröderna Carr, "Sams söner" som 
medverkande i morden. Maury Terry underrättade polisen, och började egna
  efterforskningar för att leta efter dessa bröder, som nu hade 
försvunnit. Efter ett tag hittades John Carr, död. Polisen rubricerade 
det officiellt som självmord, men medgav för Terry att det lika gärna 
kunde vart ett mord. Senare undersökningar stödde mordteorin.
Michael Carr hittades efter ett tag också död - drunknad.
En tredje person som utpekades som medverkande i nätverket, miljonären Roy Radin, hittades mördad.
Samtidigt som Berkowitz erkände att han inte varit ensam, gav han 
uppgifter om ett annat mord som han verkade ha märkligt stora kunskaper 
om. Han sade sig känna till hur det gått till, och vilka som planerat 
det. Det var mordet på Arlis Perry 1974. Hon hade hittats rituellt 
mördad i en kyrka, med kroppen och olika parafernalia arrangerade på ett
 så sätt att det såg ut som ett kryptiskt symboliskt budskap.
Det visade sig att Arlis Perry, liksom hennes pojkvän, varit en aktiv 
missionerande kristen av fundamentalistisk typ. Hon hade enligt vittnen 
dagarna före sin död aktivt försökt söka upp satanister i trakten för 
att omvända dem.
Det finns förresten en märklig fortsättning till denna historia, För 
Arlis Perrys pojkvän lämnade sedan uppenbarligen den fundamentalistiska 
kristendom han hade stött 1974, och började studera psykologi. Han blev 
senare en forskare, och tog hårt avstånd från rapporter om att övergrepp
 mot barn kunde kopplas till satanism. Han uttalade sig närmast 
föraktfullt och förklarade att han inte alls var fixerad vid tankar på 
Satan. Det ser misstänkt likt ut någon form av försvarsmekanism...
Nåväl, vad ska man säga om detta? Är det "satanistpanik” av en typ som 
nu är effektivt vederlagd? Saken är den att Maury Terrys bok definitivt 
inte är vederlagd. Ingen har kunnat bemöta det myller av fakta den 
innehåller. Trots detta har de slutsatser som den drar hamnat i någon 
sorts vacuum. De är inte alls vederlagda, men de ledde aldrig till några
 konsekvenser.
Idag skulle en bok av den typen knappast ges ut. Bara två år efter dess 
publicering kom Special Agent Kenneth Lanning i FBI ut med den "rapport"
 (läs essä!) som i svepande ordalag förklarade att inte ett enda 
satanistiskt mord någonsin hade avslöjats i USA. Och senare i en ny 
"rapport" 1992 att det var ointressant att söka efter "satanistiska" 
motiv bakom brott, eftersom "satanism" ändå är ett så svårdefinierat 
begrepp, och det dessutom inte är någon mening att utforska vilken typ 
av religion som en förövare tillhörde.
Ja, "satanism" ÄR ett svårdefinierat begrepp, och man kan ju diskutera i
 oändlighet om "The Process” och deras olika  utbrytningar var 
”satanistiska” eller inte. Men att blunda för den typen av kopplingar 
och samband gör ju ändå  att man blundar för en viktig del av 
verkligheten.
Det som idag brukar kallas för "satanistpanik" bestod faktiskt till stor
 del av att man började ställa frågor om olika typer av 
satanismrelaterad brottslighet. Frågor som idag inte längre kan ställas 
offentligt, om man inte ska marginaliseras och avfärdas som en ovanligt 
extrem galning...
Litteratur
Michael Newton, Raising Hell: an A-Z of the occult/satanic underworld, Warner Books 1993
Maury Terry, The Ultimate Evil: An investigation of Americas most dangerous satanic cult, Doubleday & Co, 1987
--------------------------------------------------------------------------
På nätet finns numera en webbsida  som presenterar det synsätt som finns i Maury Terrys "The Ultimate Evil". Den kan läsas här. 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar