onsdag 9 augusti 2023

Det som börjar med bokbål slutar med mord

/Nu är den olåst igen. /

Läs gärna denna debattartikel i DN av Carsten Jensen. 

Några citat.

"Koranbränningarna har inget med satir eller kritik att göra. De är sprungna ur en helt annan tradition än satiren och yttrandefriheten. Inspirationen kommer från nazisternas bokbål på 1930-talet. Många författare tvingades då se hur deras böcker brändes på bål på offentliga platser. Traditionen går tillbaka till medeltiden, då kättare och judar fick heliga skrifter brända i allmän åsyn"

"Det börjar med ett bokbål. Det slutar med mord. Det visar åtskilliga exempel i historien, från medeltidens religiösa förföljelser till nazisternas utrotningskampanjer mot oliktänkande."

"Den yttersta högern rustar upp dessa år, och om de vinner i Europa, som de har gjort i Polen, Ungern, Sverige, Finland och Italien, kan vi vara säkra på en sak. Då blir koranbränningarna symboler för nationell samling, och kontinentens drygt 25 miljoner muslimer kan förbereda sig på en folkvandring. Det går att segla åt båda hållen över Medelhavet, och de nya högerregimerna ställer gärna en hel armada av sjunkfärdiga skorvar till förfogande. Det finns gott om plats på Medelhavets botten." 

Den är än så länge olåst.

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Dagens Svd.
https://www.svd.se/a/y6nyyR/yttrandefrihet-ar-grunden-for-religionsfrihet-skriver-marten-ericson

Lär skola vara en ny bränning utanför Riksdagshuset, på Mynttorget på måndag.

Erik Rodenborg sa...

Jag är inte mot att bränna Koranen offentligt för att jag anser att den är oantastligt helig (det anser jag inte). Eller för att det finns andra som anser att den är oantastligt helig.

Jag är emot att bränna den offentligt för att den är en bok, och jag är mot offentliga bokbål.

Jag skulle personligt faktiskt bli mer upprörd om det var Enid Blytons barnböcker som brändes offentligt av någon som ogillade dem. När jag var barn fördes en kampanj av tråkiga vuxna mot hennes böcker, som menade att de var skräplitteratur som barn inte bör läsa.

Om någon av dessa vuxna hade samlats på en offentlig plats och bränt Blytonböcker under paroller som "Mot fördumning av lättledda barn - härmed överlämnar jag åt lågorna Enid Blytons böcker" skulle jag som barn blivit vansinnigt upprörd (och rädd), och inte ansett att det borde vara tillåtet.

Det anser jag inte heller idag. Jag anser nog rent personligt att det vore ett värre brott än att bränna Koranen eller Bibeln, eftersom det vore ett hatbrott som främst skulle drabba barn, och barn som grupp är mer sårbar än grupper som kristna och muslimer. Men principen är densamma.

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...