lördag 3 december 2022

Svarte Rudolf - några reflektioner

Under de senaste dagarna har jag tänkt på en sång som en gång var mycket spelad, och kanske också populär. Den heter "Svarte Rudolf" (eller från början hette den "Svarta Rudolf", men gradvis kom den att få ett namn som passade ihop med de regler som finns för hur man i Sverige vanligen böjer adjektiv om substantivet är maskulint).

Jag hörde den redan som barn. Jag tänkte väl inte så mycket på texten, men sången brände sig ändå fast.

Det var från början en dikt, som 1909 skrevs av Erik Axel Karlfeldt 1909, och tonsattes av Robert Norrby samma år. Karlfeldt fick sedemera Nobelpriset  i litteratur 1931.

Det finns många versioner av den - den mest kända är nog Evert Taubes. Själv trodde jag fram till helt nyligen att Evert Taube också hade skrivit den.

Den kan alltså höras i många versioner, här väljer jag att länka till Hootenanny Singers version.

Jag har aldrig tyckt om den. Den är suggestiv, och jag mindes nog melodin från första gången jag hörde den. Men jag har alltid haft en känsla av obehag inför den. 

Melodin tycker jag dock är vacker. Texten ska föreställa att ge en nästan ömsint skildring av den huvudperson, som är fiktiv men som sägs ha haft en verklig motsvarighet.

Det första som kan sägas om den är att Rudolfs praktik - att åka jorden runt och ha sex med så många kvinnor som möjligt på något sätt ses som beundransvärt. Den tendensen är i och för sig inte ovanlig.  Man kan ju bara tänka på hur Casanova och Don Juan brukar beskrivas. 

Men Rudolf skiljer sig från hur dessa förförare brukar beskrivas genom att det första exemplet i dikten/sången inte handlar om hut han förför någon - det handlar om att han köper sex.

Svarte Rudolf, han dansar
Han böjer sin nacke och ler
Han tänker på stormande nätter
I Amsterdams glädjekvarter

Rudolf verkar se detta som ett närmast underbart minne. Redan det gör ju sången problematisk. Men det kommer värre saker. 

Vad sägs om detta?  

Så böjde han krullig hjässa
En afton i negerbyn
Mot trettonårig prinsessa
Med eldsken på ebenholtshyn
 

Bortsett från de rasistiska formuleringarna, som ju sorgligt nog var vardagsmat när dikten skrevs,  får vi här som enda gång i texten veta en ålder på någon av de flickor som Rudolf "förförde". Hon var alltså tretton år. 

Men hemma är kanske ändå bäst, och  i sista versen är vi vid ´Ålands jäsande hav". 

Så här lyder dess text:

Den vitröda tösen bävar
Bedårad, förlorad, förledd
Hon ler i den väldiges nävar
Åt allt vad han tog och gav
Hon suckar, och vinden svarar
Från Ålands jäsande hav
 

Ler i den väldiges nävar? Hon kan då inte gärna ha varit speciellt mycket över
13. Men däremot under. 

Nja, kanske någon invänder. Bör man verkligen läsa texten på detta bokstavliga sätt? Kanske inte nödvändigtvis, men "tösen" som först  "bävar",  men som sedan hamnar i den "väldiges nävar", säger ändå något om maktförhållanden. Som jag tycker är relevanta. 

Formuleringen att han "gav" något till flickan och att detta fick henne att le, ser ut som en pedofils önskedröm. 

Sensmoralen är att "Svarte Rudolf" verkar skildra en obehaglig man, som inte alls bör vara föremål för den "ömsinta" beundran som finns i denna olustigt förföriska sång.

Nedan kommer texten till hela sången för den som till äventyrs tror att jag citerar orättvist, och inte tar hänsyn till kontexten.

--------------------------------------------------

Svarte Rudolf, han dansar
Han böjer sin nacke och ler
Han tänker på stormande nätter
I Amsterdams glädjekvarter
Han drömmer om flickornas kransar
Och svävande bruna ben
På stranden av blåa slätter
Vid Samoamånens sken
Han drömmer om flickornas kransar
Och svävande bruna ben
På stranden av blåa slätter
Vid Samoamånens sken

Han böjer sin nacke och blundar
I flygande roslagsvals
Så höll han i smäktande lundar
Sin arm kring chilenskans hals
Så böjde han krullig hjässa
En afton i negerbyn
Mot trettonårig prinsessa
Med eldsken på ebenholtshyn
Så böjde han krullig hjässa
En afton i negerbyn
Mot trettonårig prinsessa
Med eldsken på ebenholtshyn

Så dansa de svajiga karlar
På Malagas vinstänkta redd
Den vitröda tösen bävar
Bedårad, förlorad, förledd
Hon ler i den väldiges nävar
Åt allt vad han tog och gav
Hon suckar, och vinden svarar
Från Ålands jäsande hav
Hon ler i den väldiges nävar
Åt allt vad han tog och gav
Hon suckar, och vinden svarar
Från Ålands jäsande hav

 

Erik Axel Karlfeldt

9 kommentarer:

Verutschkow sa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Rudolph_the_Red-Nosed_Reindeer

1939 kom tydligen "den andre" Rudolf. Samband ?

Erik Rodenborg sa...

Jag betvivlar att det rent "objektivt sett" finns ett samband - men så länge jag kan minnas har jag också tyckt illa om "Rudolf med röda mulen" (som den heter på svenska) - liksom jag tyckt illa om "Svarte Rudolf".

Anonym sa...

Ja vi har mycket sorgligt bevarat i sångtexter som närmast borde dras inför rätta. Åtminstone bör de inte framföras. Hur skrotar man dem?
Bibeln är ändå värre med den faked story som ännu, senast idag, berättas i våra kyrkor. Om att barn kan komma till utan föregående samlag. Istället med den heliga ande som befruktare. Maria var visst ganska ung hon också - liksom Svarte Rudolfs prinsessa. Nej, det hjälpte inte med kvinnlig ärkebiskop. Kyrkans sunkiga sexualsyn finns kvar.
Kerstin

Erik Rodenborg sa...

Varför tyckte jag illa om "Rudolf med röda mulen"? När det gäller "Svarte Rudolf" reagerade jag nog för texten som sådan. När det gäller "Rudolf med röda mulen" handlade det snarare om en fri associationskedja som texten väckte. Som inte hade något med textens mening att göra.

Anonym sa...

------------ Något helt annat om minnen...............................
https://sverigesradio.se/avsnitt/minnesforskaren-det-ar-en-lycka-att-vi-glommer-det-mesta

6/12-2022

Erik Rodenborg sa...

Julia Korkman är inte en av mina favoriter, milt sagt, men jag får väl lyssna på det om ett tag.

Jag lade en gång ut ett citat från henne på Monica Antonssons blogg. Det löd sålunda.

"Problemet är att små barn är mycket fantasifulla, om man utsätter dem för ledande förhör och ber dem spekulera kan de hitta på saker. Det finns många dokumenterade fall i historien där barn har hittat på alldeles fruktansvärda saker, om sexuella övergrepp, mord, satanistiska ritualer."

Jag kommenterade citatet: "Vad hon inte talar om är att det i nästan alla dessa fall inte handlar om att några barn bevisats hitta på utan om omdiskuterade fall, då det råder delade meningar om berättelserna.

Men hon bara går på som om fallen är solklara. Blir någon förvånad?"

I just detta höll Monica med mig, trots att hon kritiserade mig i samma inlägg i en annan fråga .

Om Korkman skrev Monica så här.

"Jag har full förståelse för din oro vad gäller uttalanden som det av Julia Korkman. Riktigt Korkat kan man säga, om man vill vara lite lustig".

"Att det sedan finns stolpskott som Julia Korkman som uppenbarligen utan att blinka har köpt förnekarmaffians historia är trist. Det måste verkligen bekämpas. En vacker dag kommer sanningen fram."

Så min förhandsinställning till Julia Korkman är inte den bästa...

Anonym sa...

Bif länken till dig eftersom jag vet att du har intresse för minnen.
Har inte lyssnat själv men ämnet tänkte jag var för dig.

Verutschkow sa...

Kan man inte säga att Du med ditt inlägg försöker svärta ner någon som redan
är svart ?

Erik Rodenborg sa...

Anonym
OK

Ver
Först förstod jag inte vad du menade, men sen kopplade jag. *Svarte* Rudolf... Lite kul.

"The curse of the crimson altar"

Denna skräckfilm fascinerar mig. Och triggar i vissa avsnitt fram - just skräck. Den måste väl ses som en b-film, många skulle nog säga c-...