/Jag tycker illa om påskhelgen i allmänhet och långfredagen i
synnerhet. En förklaring till detta kan man kanske läsa här,
i ett inlägg som jag ursprungligen skrev 14 mars 2009. Jag har
ändrat några rader i det. /
Moskéer, kyrkor och Nya Testamentets tragik
En dag hösten 2007 satt jag och pratade med en bekant vid ett
kafé vid Medborgarplatsen. När jag kom ut därifrån var det första
jag såg moskén som ligger i närheten. Jag fick en underlig känsla
av trygghet. Någon sådan känsla har jag aldrig fått av en kyrka.
Frågan var förstås varför. Jag tror inte att islam i sin
religiösa och sociala praktik är bättre än kristendomen. I många
fall är det nog tvärtom. Det finns procentuellt sett säkert lika
mycket jag retar mig på i Koranen som i Bibeln (men Bibeln är
tjockare, förstås). Så vad beror det på?
Jag är ganska så
säker på svaret. Jag ser den kristna Bibeln som någonting liknande
en grekisk tragedi, med den skillnaden att Bibeln gör anspråk på
att det är sant. Det är en otäck historia, som det skulle gå att
göra en mycket otäck skräckfilm på. Och, ja, Mel Gibson har ju
redan försökt.
En man är från sin födsel utvald till att
dödas på ett plågsamt sätt. Det är bestämt sedan årtusenden
tillbaka, kanske sedan världens begynnelse, och i alla fall sedan
Adam och Eva. Inte bara hans slut, utan en rad detaljer på vägen
dit är sedan århundraden tillbaka förutsagda i detalj av olika
profeter. Hans liv är planerat. Och slutet är oundvikligt.
Allting från var han ska födas till hans plågsamma död är
alltså bestämt i förväg. Ganska så tidigt fattar han detta. Ju
närmare slutet kommer ju mer ökar hans ångest. Och i Getsemane
gråter han blod.
På slutet skriker han i fasa: ”Min Gud,
min Gud, varför har du övergivit mig?”.
Det finns
nämligen inget annat sätt för den påstått allsmäktige guden att
rädda den (syndfulla) mänskligheten än att offra sin ”son”.
Och sedan ska han förvisso återuppstå, för den som kan tro på
det. Jag kan det inte.
Den återuppståndne Jesus är oftast
ett skugglikt spöke, till exempel på vägen till Emmaus. Är det
samme person, egentligen? Fick den mänskliga sidan som han också
sades ha haft vara med? Gnostikerna trodde det inte, men ortodoxin
försäkrar att det var hela personen som återuppstod.
Det
är ändå kusligt. Förutbestämdheten, detalj efter detalj där
profetiorna slår in, och den slutliga tortyrscenen. Glädjens
budskap? Jag tycker inte det.
Islam har helt andra problem.
Vare sig man fokuserar på Koranverser som verkar säga att män har
rätt att slå olydiga fruar eller på hadither som ger en olustig
bild av Muhammad (och det finns det som bekant många av) är islam
någon oproblematisk lära. Tvärtom. Men den totala tragedin i Nya
Testamentet saknas.
Koranen är kanske mindre ”hednisk”
än den kristna Bibeln. När Nya Testamentet skrevs var blodiga offer
ett universellt fenomen i vår del av världen. Och på många håll
även människooffer. Och i Bibeln har vi det ultimata
människooffret. Tortyrscenen i evangelierna upprepas varje söndag
över hela världen – ”Kristi blod för dig utgjutet, Kristi
lekamen för dig utgiven”.
Det är ett tvångsmässigt
återupprepande av ett trauma. Någon annans trauma.
Och ibland tar somliga ett steg till - så att det blir än olustigare. Den internationellt kände teologen Paul Tillichs hustru skrev kanske tio år efter hans död 1965 en självbiografi. Där avslöjade hon Tillichs och hans manliga teologvänners fritidsnöje: att titta på diabilder som föreställde korsfästelser – men inte den korsfäste Jesus, utan korsfästa nakna kvinnor . När hon kom på den olustiga herrklubben med detta ”nöje” brukade hon stänga dörren och muttra något om ”tortyrlek”.
Gränsen mellan from lidandemystik och ren dekadens kan ibland
kanske vara ganska så tunn.
Koranen är mindre ödesmättad,
mindre tragisk, mer rationell och linjär än Bibeln. En
religionsstiftare som man kan tycka bra eller illa om sprider sin
lära, och är framgångsrik med detta.
Precis som vad gäller
kristendomen blev resultatet efter ett tag ett milt sagt patriarkalt
system – även om antipatriarkala muslimer som Asma
Barlas gör sitt bästa för att försöka visa att den
patriarkala tolkningen av Koranen är en misstolkning. Bitvis är hon
övertygande, bitvis inte.
Men om hennes tolkning av Koranen
skulle slå igenom inom Islam skulle denna religion förvisso bli
riktigt sympatisk. Och om det muslimska, matrilinjära och
”matriarkala” Minangkabau-folkets
islamtolkning skulle bli den dominerande bland världens muslimer
skulle det kanske vara dags att konvertera. Men det händer ju
knappast under överskådlig framtid…
7 kommentarer:
Spännande läsning - som vanligt! (Och det är väl ingen idé att jag äger glad påsk!��)
;-)
Det där med Tillich är...anmärkningsvärt. Jag trodde han var en harmlös tråkgubbe. Han och alla andra teologer!
Har förresten skrivit ett nytt blogginlägg som kortfattat kommenterar en lite märklig artikel i Aftonbladet publicerad nu på långfredagen...
...."en harmlös tråkgubbe"...
Det skulle kanske många skulle ha tänkt idag, om inte Hannah Tillichs memoarer hade kommit. https://www.amazon.com/Time-Hannah-Tillich/dp/0812817427
Jag läste en recension av den i DN 9/10 1977. Och blev lite sorgsen.
Jag tänkte inte själv på honom som tråkgubbe, utan som en ovanligt intressant teolog.
När jag 1973 hade fått ett uppflammande intresse för kristendom, blev jag mycket imponerad av Tillich, som jag såg som mycket sympatisk. Att han visade sig ha sådana sidor, berörde mig nog illa.
"Där avslöjade hon Tillichs och hans manliga teologvänners fritidsnöje: att titta på diabilder som föreställde korsfästelser – men inte den korsfäste Jesus, utan korsfästa nakna kvinnor."
Detta får jag lov att säga, stärker min tro att Jesus, om Jesus fanns, var en kvinna. Långt hår, klänning, godhjärtad, hjälpsam, klok, omtänksam och barnkär. ;)
Jesus var väl arab? Och de teckningar som vi ser av Jesus idag är grovt redigerade, dvs Jesus hudfärg mm, har justerats så att Jesus skall bli mer lik oss västlänningar? Jag brukar häckla min frireligiöse biologiske far angående detta, eftersom han tror på Jesus men även har rasistiska åsikter och då framför allt om araber: "Men du dyrkar ju en arab". :)
Men vad jag skulle komma till är alltså att jag tror att man även har lagt till Jesus skägg i de illustrationer som gjorts.
Kvinnan Jesus dog på korset för mäns alla synder. Det gör kvinnor än idag.
Jesus var semit, men inte arab. Han talade inte arabiska, utan det närbesläktade arameiska, vilket nästan alla judar gjorde då.
Tillich och hans vänner trodde förstås inte att Jesus var en kvinna - de använde bilderna i pornografiskt syfte. Men din tolkning är ju djärv. Fast jag vet inte om jag rycker om tanken på att en kvinna fastspikad på ett kors ska sona mäns synder. Lika lite som jag tycker att en gudason uppspikad på ett kors ska sona människors synder.
Jag tycker överhuvudtaget inte att någon ska kunna sona andras synder---
Skicka en kommentar