onsdag 2 september 2020

Gunilla Madegård om "Att rädda ett barn"

Jag skrev tidigare om Gunilla Madegårds analys av första delen av första programmet av "Att rädda ett barn". Nu har hon gjort samma genomgång för alla avsnitten (även om hon ännu inte är helt klar med tredje programmet). Jag har inte själv förmågan art avgöra allt om de olika detaljerna i hennes analysförsök. Men min uppfattning är att hennes genomgång är grundlig och på många sätt imponerande.

Samtidigt är hennes sajt - tycker jag -lite opedagogiskt upplagd . I alla fall hade jag svårt att hitta. Speciellt svårt hade jag att hitta andra avsnittet av analysen om det första programmet. När jag trodde att jag klickade på det kom jag ofta till Dokument Inifråns webb-adress.

Det kanske är jag som är dum, men i så fall kan det finnas fler som jag. Därför lägger jag här ut länkarna  - inte endast till Gunilla Madegårds text i allmänhet, utan till varje enskilt avsnitt av denna.


Första programmet analyseras i sju avsnitt.

Det första kan läsas här .

Det andra kan läsas här.

Det tredje kan läsas här.

Det fjärde kan läsas här.

Det femte kan läsas här.

Det sjätte kan läsas här.

Det sjunde kan läsas här.

Det andra  programmet har fått fyra avsnitt.

Det första kan läsas här.

Det andra kan läsas här.

Det tredje kan läsas här.

Det fjärde kan läsas här.

Från det  tredje programmet två har avsnitt hittills lagt ut, men de ska  finnas fler.. Jag uppdaterar detta inlägg när de kommit.

Det första kan läsa här.

 Och det andra kan läsas här.

Det är mycket att läsa,, men för den som vill se en problematisering av den förenklade bilden som programmet gett, kan det kanske vara bra att börja där.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Stort tack Erik för att du ger mitt försök till analys uppmärksamhet! Är tacksam för respons eftersom mediekritik är så otroligt viktigt i dessa dagar, men ändå så eftersatt.

Dessvärre tycks det tekniska upplägget på mitt hemsidesystem inte vara kompatibelt med mångas datorer och jag vet inte vad det kan tänkas bero på. Inte heller har jag ännu lyckats anpassa det efter telefoner men hoppas kunna få hjälp med det.

I slutet på varje sida och likaså i det högra sidfältet finns annars en länklista till samtliga sidor på min hemsida om SVT:s Att rädda ett barn. De två sista sidorna med slutet på del 3 har jag ännu inte hunnit lägga ut dock, men hoppas bli klar med det snart.

Gunilla Madegård

Erik Rodenborg sa...

Tack själv. :-)

Men jag försökte klicka på just dessa listor, och på flera av dem kom jag fel. Framförallt när jag försökte komma in på 1.2, då omdirigerades jag från flera ställen till en länk till programmet på SVT:s webbsida.

I alla fall upplevde jag det så... Så därför gjorde jag en egen lista här.

Erik Rodenborg sa...

Jag trodde att det var alla avsnitt även till del 3. OK, då får jag ändra lite i texten.

Anonym sa...

Lyssnar man bara på den ena sidan i en tvist
så är risken att det blir fel. Jag ser inte
denna grupps syn på fadern som annat än liknande
Trumps syn på Biden och hans son. Bägge tycks vara
med uppdiktad ideologisk bakgrund. Falsk och kränkande.

Erik Rodenborg sa...

Men det programmet "Att rädda ett barn" gör är ju att se saker i svart och vitt. Fadern idealiseras och BRY och mamman demoniseras.

Vad gäller Biden och hans son är de i grunden av samma skrot och korn som Trump. De tillhör USA:s härskande elit.

Se till exempel här. https://www.marxist.com/ukraine-poroshenko-tapes.htm
Eller här https://www.marxist.com/just-who-is-joe-biden.htm

Erik Rodenborg sa...

Eller här. https://www.marxist.com/biden-victory-us-2020.htm

Anonym sa...

- Vad gäller Biden och hans son är de i grunden av samma skrot och korn som Trump. De tillhör USA:s härskande elit.

Visst.
Biden är elit, Trump är elit och
familjen Kennedy är en av dessa.
Det finns massor av ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_political_families
Men anklagelserna är inte sanna för det.
Det är samma typ av tema som Trump och
Rudy Guiliani lagt fram om Obamas födelseland,
Hillarys påstådda uppdrag att hitta skit om
Trump och och Bidens familjs mottagande av
ekonomisk ersättning från Kina och Ukraina.
Nu är det också fusk i valet. Påhitt och
falska anklagelser som är genant uppenbara.
Rena rama maffiametoderna. Trump är maffiabossen!

Erik Rodenborg sa...

Jag har tyvärr ingen bestämd åsikt om vilka anklagelser mot Biden som är sanna eller inte. Jag tror inte att alla är falska, men jag tror inte heller att alla är sanna...

DumpenLive

Dumpen.se finns nu också på YouTube. Deras YouTube-kanal heter DumpenLive och kan nås här .