tisdag 18 augusti 2020

Den förebild som Kina är...

TILLÄGG
Jag skrev en del saker om Kina både här och på  Facebook. En del var lite av karaktären  att "tänka högt", där jag nog lät mer tvärsäker än jag är.
Jag har tagit bort mycket av det nu. Det som är kvar kan jag nog stå för.

-----------------------------------------------------
Det är tveksamt om Kina i dagens läge inspirerar någon till att skriva sånger som denna.  Detta trots att "Kinas... arbetare, bönder och soldater" med all säkerhet har det bättre idag än de hade 1971.

Den länkade sången är alltså från 1971. Den heter "Sång om Kina" och spelades in av KFML(r):s sånggrupp "Knutna Nävar".  Men även om Kina idag inte brukar inspirera till den typen av sånger stämmer det nog även  idag att USA-imperialismen faktiskt vill "förgöra" "den förebild som Kina är"...

Man kan ju alltid fråga Donald Trump.

När liberaliseringarna började i Kina, efter Dengs maktövertagande 1978, sågs detta som något positivt bland de härskande i västvärlden. Och i Sverige drev Lars Leijonborg ivrigt linjen att vi borde lära av Kina.

Idag har  man insett att Kina trots liberaliseringarna har en ekonomi som i grunden inte är kapitalistisk. I alla fall inte än så länge...  Det har gjort västkapitalismens ledare, och många av deras följare, nervösa.

Nu verkar fler och fler   - från Donald Trump i USA till SVT (!) i Sverige ha kommit överens  om att Kina måste sättas på plats. Det hoppas jag att de inte lyckas med.

Knutna Nävar

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

På den gamla goda tiden hade vi också kriget om Bangladesh med Sovjet och
Indien på ena sidan och USA, Pakistan och Kina på den andra. Mitt under
brinnande Vietnamkrig dessutom ...

Erik Rodenborg sa...

Jo, och det var väl en av de saker som bidrog till att fler började ifrågasätta Kina utrikespolitik, och därmed också karaktären på det kinesiska ledarskapet. Pakistan hade genomfört rena massakrer i Bangladesh, och Kina hade inga invändningar. Kinas linje var "Bevara Pakistans enhet", även när denna enhet byggde på att en folkgrupp slaktades, terroriserades och tvingades vara en del av en stat som de absolut inte villa vara en del av.

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...