måndag 7 januari 2019

Och vad sysslar bing.com med?

/Skriver just nu 7 januari 2019., kl. 13.19. Då ser bing.coms lista ut precis som jag beskriver den här. Om den på´något sätt radikalt skulle ändra sig och jag upptäcker det kommer jag att uppdatera detta inlägg./

Det vanligaste sökprogrammet i Sverige är Google. Det förmodligen näst vanliga är bing.com, som numera följer med Explorer.

Om man söker mitt namn på Google får man en ganska rimlig lista, som förmodligen någorlunda bra avspeglar antalet  besökare på olika poster.

Så var det också förut på bing.com.

Men för någon månad sedan hände något där. Allra högst upp lades en lögnaktig  hattråd från Flashback från 2005, som inget annat sökprogram listat på tio år.   Och strax under en annan hattråd från samma forum.

Denna blogg länkades inte längre till i realtid, utan till enstaka udda  poster som var över fem år gamla.  Som dessutom ofta var lite speciella, och av en del kanske  kunde uppfattas som pinsamma.

Sedan har detta tema varierats lite på bing, ändrats lite fram och tillbaka, men grundmönstret har bestått minst en månad.

Hattråden från Flashback från 2005 hade alltså inte något annat sökprogram länkat till på åratal. Från en dag till en annan gick den från ingenting till etta på bing,com.

Det är en tråd som består av kanske 70 procent lögner, 25 procent halvsanningar, och fem procent rena sanningar. Typ.

Dess grundidé synes vara att jag är en kristen fundamentalistisk fanatiker, som tror mig vara utsatt för en gigantisk konspiration av satanister, som jag tror styr nästan allt bakom kulisserna - och som dessutom utsatt mig för övergrepp, vilket  jag tydligen ska ha fått fram i terapi.

Det behöver väl inte sägas att denna bilds relation till verkligheten är så nära noll man kan komma.

Dessutom påstås (bland annat)  att jag är en "idiot", rasist, luktar illa och ser ut som en "utvecklingsstörd mullvad med garderob från 70-talet och bristande personlig hygien".

Det finns lite av varje i den fantasifulla tråden, som till exempel att jag skulle vara ett fanatiskt fan  till Carola (!)  och någon skulle ha sett hur socialt inkompetent jag såg ut när jag bad om hennes autograf. Tydligen såg jag så skum ut att hon tittade misstänksamt på mig...

(Jag är alltså inget Carola-fan och har aldrig bett någon om en autograf i hela mitt liv..)

Där finns också en charmig historia om hur två journalister som skulle intervjua mig mådde så illa av min lukt att de fick gå till toaletten för att kräkas. 

Det är otänkbart att den typ av listning som just nu, och den senaste månaden funnits på bing, men inte på Google, skulle grundas på sedvanliga metoder att mäta besök.

Vad det avspeglar vet jag inte direkt.

Kanske en person som ogillar mig intensivt och som jobbar på bing (eller på något annat sätt har möjlighet att påverka dess lista). Det verkar i så fall vara en person som noga känner till  både mina personliga postningar  och  andras poster om mig - utan och innan .. Det finns förvisso några sådana personer.

Frågan är om det lönar sig att kontakta bing och uppmärksamma dem på det hela,  men att påverka sökprogram, brukar väl ofta vara lönlöst.  Men om någon som är anställd där missbrukar sin ställning till en personlig vendetta torde det väl inte ligga i bings intresse... kan man tycka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kontakta Bing. Detta är allvarlig smutskastning.

Anonym sa...

Bing är Microsofts sökmotor. Men det vet väl alla ...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...