fredag 17 juli 2009

Desinformation

I juli 2007 skrev jag ett inlägg på bloggen ”Överlevare” om när jag i 13-15-årsåldern (1968-1971) gick i terapi hos den kände barnpsykiatern Gösta Harding. Som var och en som läser inlägget lätt kan se är min huvudkritik mot Harding där att han, trots vad han lovade när vi startade, inte var ett dugg intresserad av att lyssna på berättelser om traumatiska upplevelser i barndomen eller att hjälpa mig att återkalla bortträngda minnen.

Nu har tyvärr denna min berättelse använts på bloggen ”Björn Liedéns författarinlägg” på ett helt missvisande sätt. Liedén tillhör de som anser att ”psykoanalysen skapar häxprocesser mot män” (för att citera från ett annat av hans blogginlägg) och att återkallande av bortträngda minnen är bluff och humbug. Den som läser hans blogg, och det avsnitt där han refererar till mitt inlägg, kan inte undgå att få intrycket att jag på något sätt skulle anse mig vara ett offer för detta.

Han nämner inte med ett ord att jag inte klandrar Harding för att han var intresserad av bortträngda minnen, utan för att han inte var det. Det passar inte in i Liedéns världsbild, en världsbild som jag sannerligen inte delar.

För säkerhets skull kallar han mig ”Tire”, istället för ”Kire” som jag själv kallade mig i inlägget. På så sätt blir det ju svårare för någon att kolla vad jag skrev.

Det är dock ingen tvekan att det är mitt inlägg som åsyftas, han citerar till och med ordagrant två meningar från detta inlägg.

Jag har försökt få in kommentarer till hans inlägg, men de har inte tagits in.

Det hela är sorgligt, men inte så där värst förvånande.
__________
TILLÄGG 19/7.
Björn Liedén tycks ha läst de kommentarer jag skrev på hans blogg, och/eller mitt blogginlägg här, för han har nu bytt ut namnet "Tire" mot "Kire". Däremot har han inte tagit in mina kommentarer till hans inlägg.

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...