tisdag 21 juli 2009

Svininfluensahysterin

Katastrofen står för dörren. En oerhört smittsam och farlig sjukdom kommer att skapa massdöd, och slå ut samhället. Eller?

I Svenska Dagbladet finns en riktigt balanserad artikel om saken. Där får vi bland annat veta att "i Sverige har vi nu 322 kända fall av svininfluensa, nästan alla mycket lindriga, och ännu har inte något dödsfall hänt".

Så katastrofen kanske ändå inte kommer trots medias, och framförallt kvällspressens, skräckartiklar...

En lustig sak är att det ofta sägs för att visa på hur stor katastrofen kan bli att det kan bli det allvarligaste sen Hongkonginfluensan 1968. Så kan alla som inte var födda, eller inte var så gamla så att de läste om influensan, detta år, föreställa sig den katastrof som måste ha inträffat då.

Jag var 13 år 1968, och läste dagstidningar mycket flitigt och missade nästan aldrig TV:s nyhetssändningar. Dessutom var jag hypokondriker.

Men jag har bara ett oerhört vagt minne av Hongkonginfluensan. Inte var det något som skrämde slag på mig, eller människorna i min omgivning. Och inte minns jag att Aftonbladet då med feta förstasidesrubriker skrek ut frågan "Tillhör du riskgrupperna?"

Nej, det måste vara innan någon kommit på idén att sälja lösnummer med hjälp av influensavirus. Det kvällstidningar då sålde lösnummer på då var krig, mord och rymdfärder, och lite annat. Men absolut inte influensavirus. Om jag minns rätt.

Men jag kanske trängde bort hela katastrofen 1968 för att den var så otäck? Nja, jag gick faktiskt för några år sedan igenom Svenska Dagbladet från 1968 på KB. Det var ett intressant år, och vi hade just Svenska Dagbladet hemma 1968 så jag tänkte friska upp minnet. Men inte heller då noterade jag någon Hongkonginfluensahysteri.

Om det ändå blir en Stor Katastrof får jag väl nu äta upp den hatt jag inte har. Men risken för att det sker verkar obefintlig.

Det finns en massa saker man BÖR oroa sig för, men media väljer som vanligt att fokusera på det man inte bör vara alltför rädd för. På samma sätt som det finns en massa människor som man borde sörja mer än Michael Jackson, men som tidningarna inte skriver en rad om.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...