fredag 22 oktober 2021

SvD, SD, M och klimatpolitiken

Svenska Dagbladet (SvD) kallar sig obunden moderat. Nu undrar jag om de inte istället bör kalla sig obundet sverigedemokratisk. Deras ledare idag (som tyvärr är låst) har rubriken "SD kommer att få rätt också om klimatet."

Där menar de uppenbarligen att Sverigedemokraterna har den bästa klimatpolitiken. Men vad står "också" för? Jo, att Sverigedemokraterna har haft den bästa invandringspolitiken.

Några citat. Om klimatet: "Ett politikområde där alla partier utom SD bekänner sig till en gemensam tro som de under smärtsamma våndor kommer att tvingas överge i mötet med krassa realiteter" Om invandring: "I migrationsfrågor ägnade övriga partier åtskilliga år åt utfulning och brunmålning av SD innan de under gråt och tandagnisslan fick göra det mesta av partiets politik till sin egen." 

 Fritt fall nedåt för SvD, eller vad man nu kan kalla det.

16 kommentarer:

Verutschkow sa...

Nåja, nu är det här inte vilken ledare som helst, skriven av vilken
ledarskribent som helst utan ett verk av den tämligen nyanställde
biträdande chefen för ledarredaktionen. Tove Lifvendahl kommer inte
att producera alster av det här slaget ...

https://via.tt.se/pressmeddelande/peter-wennblad-blir-bitradande-chef-pa-svd-ledare?publisherId=3235399&releaseId=3290925
https://www.svd.se/av/peter-wennblad

Sedan har de ju också den briljanta författaren Lena Andersson som
kan sticka emellan med ett och annat som ingen annan skulle få till
riktigt på samma sätt. Snacka om språkbehandling ...

Gästkrönikör ...

Erik Rodenborg sa...

Vet inte om jag är så förtjust i Lena Andersson. Minns vagt att hon ganska nyligen skrev att alla som är rika (alla) arbetar hårt, även om de ärvt rikedomen. Vilket hon verkade mena var ett försvar för att det skulle finnas rika.

Men framförallt minns jag en debatt hon en gång hade med Stanley Sjöberg i Citykyrkan. Hon hade ju skrivit i DN nåt om att Jesus var hård och orättvis. Så Sjöberg bjöd in henne till debatt. Jag tycker det är en prestation att kunna förlora en debatt med Stanley Sjöberg. Vilket hon gjorde med en mycket bred marginal.

Sjöberg var mycket vänlig, på ett paternalistiskt och nedlåtande sätt. Han visste ju att han vunnit debatten. Han menade sig ha motbevisat hennes anklagelser mot kristendomen. Så mot slutet sa han att hon hade ju fel om kristendomen, men att de i alla fall säkert kunde enas om att islam var hemskt.

Hon svalde betet, vilket jag upplevde som höjden av förnedring.

Erik Rodenborg sa...

PS. Nej, Lifvendahl skulle inte skriva något så pinsamt. Men hon är ju ändå politisk chefredaktör, vilket väl borde innebära att hon måste godkänna ledare innan de publiceras.

Hugge sa...

Stanley Sjöberg var helt oförglömlig när han mötte "Nemesis" från MLO i debatt. Vet dock inte om han vann, kanske oavgjort. Satt och förfestade med ett muntert gäng och vi höll på att garva ihjäl oss. Somliga menade att satanisren måste varit en inhyrd skådespelare av SvT.

Verutschkow sa...

Lena Andersson är tämligen troende nyliberal och har ett språk som få
andra. Lindrigt begåvade har nog inget att hämta i hennes krönikor ...

Lifvendahl och Wennblad har förstås en arbetsfördelning som var klar när
han nyligen anställdes. Gäller att bestämma vem som skriver om SD och hur.

"Hur det går för Ulf Kristersson och hans parti återstår att se, men hans förmåga
hittills att navigera bland skären ger hopp."
Slutet på Toves huvudledare från i söndags. Odysseus kom också in där.
Och Homeros. Klassiskt bildad.

Erik Rodenborg sa...

Ver

"Lindrigt begåvade har nog inget att hämta i hennes krönikor ..."

Det är väl därför jag inte står ut med henne. Jag har ju tagit intelligenstext för några år sedan och min IQ låg på ca 100. Om jag ändå hade fått 140, då hade jag nog insett storheten i hennes krönikor.

;-)

Erik Rodenborg sa...

Hugge

Jag har ju mycket begränsade sympatier med Stanley Sjöberg, men i en debatt mellan honom och MLO skulle jag förstås stått på hans sida.

För att uttrycka det försiktigt.

Hugge sa...

Får nog instämma om MLO. Satanisten satt dold bakom en skärm så man bara såg hans siluett(såg väldigt ondskefullt ut) och sa att man regelbundet offrade djur till Satan och ibland även människor. Oklart varför. Sjöberg körde initialt med att psykologisera motståndaren, undrade om han blivit illa behandlad och därför var så hatisk. När han inte kom någon vart med den metoden föreslog han en "kraftmätning för att visa vems gud som var starkast". Satanisten svarar "hur fan hade du tänkt att det skulle gå till". Då bryter programledaren pga av tidsbrist. Satan, rent ut sagt! Jag blev himla nyfiken på den där kraftmätningen. Om jag mot all förmodan springer på Sjöberg ska jag fråga honom vad han hade i tankarna.

Verutschkow sa...

"Det är väl därför jag inte står ut med henne. Jag har ju tagit intelligenstext för några år sedan och min IQ låg på ca 100. Om jag ändå hade fått 140, då hade jag nog insett storheten i hennes krönikor."

Det där är lite intressant, eftersom jag känner (till) en person som
klarat inträdesprovet till MENSA, om än med nöd och näppe. Hen har ej
högre utbildning än tvåårigt praktiskt gymnasium och arbetar bl a med
att köra buss.

Så vad säger då tester och liknande egentligen ? Jag brukar berömma
mig av att i alla fall på nära håll ha kunnat beskåda en och annan
oerhört intelligent människa med imponerande akademiska meriter.

Om du mönstrat vet du kanske att då (70-tal) genomfördes något slags
test av IQ. 4 olika moment, alla med varsin niogradig skala. Alla i min
gymnasieklass kom upp i minst 7 sammanlagt, utom han som var sämst (utan
att vara obegåvad, bara lägst i ranking). Min egen begåvningsprofil är
en smula sned, men jag är inte exceptionellt kunnig inom något endaste
område. Tyvärr, kanske !

Jag har alltså en viss respekt för dig som ändå har en högre akademisk
examen. F ö heter det INTE "intelligenstext" ...

Erik Rodenborg sa...

Ver
"Min egen begåvningsprofil är
en smula sned"

Min är extremt sned. Mycket lågt på spatial förmåga, matematisk förmåga och förmåga att arbeta under tidspress. Mycket högt på minneskapacitet och verbal förmåga,

Erik Rodenborg sa...

Hugge

Har faktiskt stött på medlemmar i MLO på stan för mycket länge sedan. De kände igen mig men såg mest av allt roade ut. En av dem pekade ut mig för de andra, med ett närmast gåtfullt leende.

Hugge sa...

De hade ju för vana att ränna runt påtända och packade i Göteborgs uteliv och konfrontera folk. Särskilt folk som råkade ha ett pentagram om halsen eller en
Black metal t-shirt. Därefter följde ett närmast katekesliknande förhör av "Nemesis". Fick man underkänt fick man på truten. En kvinnlig bekant till mig som hade ett wicca-pentagram om halsen höll på att råka illa ut en sen kväll på väg hem och fick ett par käftsmällar av Nemesis som hon dock returnerade. I det läget ingrep förbipasserande.

Erik Rodenborg sa...

Mot mig var de inte på något sätt påträngande eller hotfulla. De såg mest roade ut, troligen för att ha stött på en beryktad anti-satanist (jag hade varit på TV i alla fall sex gånger).

Erik Rodenborg sa...

PS. Jag visste att de var MLO:are dels för att de hade trjöor som det stod MLO på, dels för att jag kände igen utseendet på en av dem.

Verutschkow sa...

Apropå LENA ANDERSSON så läste jag just hennes lördagskrönika i SvD och
där fick hon till ett och annat. T ex att det i grunden handlar om genus
när vi skall se på vilka som utför onda handlingar.

Hon kunde kanske också sagt något om den ohämmade materialism som tycks
vägleda gängmedlemmarna. Tvivlar på att de satt sig in t ex Klimatkrisen
och dess tänkbara verkningar för oss ...

Verutschkow sa...

"Vad kriminalitetens urartning än har sin grund i är det svårt att bortse
från att under merparten av historien har delar av den unga manliga befolk-
ningen tagits i anspråk för att utöva och förbereda sig för våld inom auk-
toritära strukturer".

Lena A och i DN påpekade Hanne Kjöller att de unga somaliska kvinnorna i
Järvaområdet inte utvecklats till gangsterrappare i någon högre grad. Och så
hade Tove L idag en av sina vanliga söndagsledare där allt svävar några
kilometer över verkligheten. Ingen fan av Järvamammorna direkt ...

Blir hur som helst "kul" nästa månad med 4 veckoslut av politik i SvT med
direktsändningar av parikongresser. (s) först, sedan (KD), (L) och (SD).
(v) har inte sitt evenemang av samma sort förrän i februari nästa år.

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...