Dagen då vi firar Freja...förlåt Lucia.
Eller det är nog Freja i alla fall. .
Om ni tar er igenom den engelska Wikipediatexten om helgonet och sedan läser texten till Natten går tunga fjät blir det nog uppenbart att det inte är den otäcka berättelsen om helgonets martyrdöd vi firar.
Natten går tunga fjät,
runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förlät,
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus,
stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Natten var stor och stum.
Nu, hör, det svingar
i alla tysta rum,
sus som av vingar.
Se, på vår tröskel står,
vitklädd med ljus i hår,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Mörkret skall flykta snart,
ur jordens dalar.
Så hon ett underbart
ord till oss talar.
Dagen skall åter ny,
stiga ur rosig sky,
Sankta Lucia, Sankta Lucia
Ingenting i vårt Luciafirande pekar mot helgonlegenden. Det som beskrivs låter ju faktiskt närmast som en fruktbarhetsgudinna som i midvinternatten (13 december var midvinter i Sverige när vi hade juliansk kalender) lovar att ljuset och värmen är på väg tillbaka.
Sången är vacker, texten är vacker och i Sverige har paradoxalt nog katoliker och nyhedningar fått en dag där de kan fira tillsammans (eller åtminstone samtidigt). Men rättrogna protestanter torde väl snarast vara missnöjda.
Bilden nedan av Domenico Beccafumi,1521, föreställer helgonet Lucia .Ögonen på fatet hänvisar till ett av de otäckare inslagen i legenderna om Lucia.
4 kommentarer:
Och glöm inte satanisterna! Hur var det egentligen med Lusse? 😉
Ja, det fanns några pro-satanister typ i en stad i Norrland som hade en show två lucior i rad som de kallade för "svart Lucia" eller något sånt. Jag tror att de också tog upp namnlikheten med Lucifer, och dessutom av någon out6grundlig anledning jämförde Lucia med Lilith. När de skulle bli ny show 2017 hade jag tänkt på att vara där då (hade vänner i samma trakt) för att få en uppfattning om vad det var. Men då ställde de in och har sedan inte visat den igen. Den var riktigt populär hos ungdomar som tyckte det var häftigt.
PS. Det måste tyvärr också tilläggas att en del förövargrupper utnyttjar såväl Lucia som andra helger, framförallt religiösa sådana, för att genomföra övergrepp. På detta sätt kan de skapa någon form av tungt ritualiserad stämning - de vill att denna ska ge övergreppen en symbolisk tyngd genom att de i medvetamdet sammankopplas med kända, och betydelsebärande, redan existerande "riter".
Ja, det rituella är viktigt. Tex beskrivs det ett luciatåg med nakna lucior i Makten, männen o mörkläggningen... förhoppningsvis var alla i det tåget över 18 år.
Skicka en kommentar