Första veckan i april 1979 hade vi en specialvecka på grundkursen i Jakobsbergs folkhögskola. Det innebar att den traditionella undervisningen ersattes med olika projekt, som man kunde välja. Vi var en grupp som valde att studera religiösa sekter.
Vi valde ut fyra grupper - Maranata, Jehovas Vittnen, Hare Krishna och mormonerna. Vi åkte runt och intervjuade representanter för dessa grupper, och läste deras litteratur.
Det var en fascinerande vecka. Förutom att intervjua grupperna intervjuade vi också en så kallad sektexpert, en viss Bo Ståhl. Lite senare avslöjades det att han i själva verket var med i en sekt själv. Dock inte en religiös utan en politisk - den fascistiska Nysvenska Rörelsen...
De första vi mötte var Jehovas Vittnen. Vi visades runt i Rikets Sal i Järfälla, och hade informella samtal med mannen som visade oss runt. Senare på veckan hade vi en mer reguljär intervju med honom.
Mannen från Jehovas Vittnen var defensiv på något sätt. Han verkade lite rädd för oss, och var ännu mer rädd att vi skulle få ett felaktigt intryck av vittnena. Han jobbade på Rikets Sal med en "lön" som ungefär motsvarade en femtonårings månadspeng. Han behövde inte mer, sade han, för han fick gratis mat och logi på Rikets Sal.
Maranata gav ett helt annat intryck. Personen vi intervjuade där var också en man. I motsats till vittnet var han uttalat aggressiv. Han var inte öppet rädd för oss, men man fick intrycket att han ville att vi skulle vara rädda för honom. Han kom snabbt fram till att vi egentligen var fientliga hedningar, och behandlade oss därefter. I synnerhet ogillade han mig.
Anledningen till denna fientlighet var nog att han insåg att vi var mer intresserade av deras syn på sex, samlevnad, familj, barnuppfostran och samhälle än av religionen. Han kanske tyckte att denna inställning var respektlös. Vi var till exempel mer intresserade av deras syn på barnaga (de är för denna barbariska praktik!) än av deras lära om att alla frälsta en dag skulle ryckas upp till himlen. Det verkade han tycka var futtigt, och en oförmåga att se vad som var väsentligt.
Hare Krishna var de enda som valde ut en kvinna som vi skulle få intervjua. Hon var väldigt vänlig, men liksom vittnet var hon hela tiden orolig över att vi skulle få en felaktig bild av deras organisation. Och hur vänlig hon än var, var det hon sa ganska skrämmande. Av alla de fyra grupperna verkade de ha de striktaste reglerna för sina medlemmar. Det var den enda grupp som inte bara förbjöd sex utanför äktenskapet utan även inom detsamma. Sex var endast tillåtet vid ett enda tillfälle - när man hade bestämt sig för att skaffa barn. (Senare har det ju visat sig att många barn i organisationen i själva verket utsattes för sexuella övergrepp!)
Det otäckaste med mötet med henne var nog när jag frågade om barnen fick leka. Jo, de fick de visserligen, men det otäcka var att hon verkade beklaga att man inte kunde hindra dom. Hon förklarade nästan urskuldande att man ju inte kan hindra barn från att leka. Jag fick intrycket att hon tyckte att det var synnerligen olustigt att de inte mediterade istället.
De enda som jag uppfattade som så att säga"normala" var mormonerna. Där fick vi intervjua en man i en lokal nära Täby. I motsats till de andra intervjuoffren hade han faktiskt humor. När jag efter ett tag ställde den skämtsamt inkvisitoriska frågan "nå hur är det, hur många hustrur har ni egentligen?" (jag visste redan svaret), svarade han först "ni kan inte ana hur många vi har...". Sedan skrattade han och tillade "kan ni nu vara så vänliga att radera det jag sa på bandspelaren". Det gjorde vi förstås inte, men det var ju inte heller meningen. Det var ett skämt från hans sida, och han blev snart allvarlig och förklarade att mormonerna idag inte är polygama.
Men när jag pressade honom på den principiella inställningen trasslade han snart in sig. Han förklarade mormonernas polygami på 1800-talet med att i vissa lägen med ett kvinnoöverskott kunde det vara riktigt att tillåta att män har flera hustrur. Då jag frågade honom om det i ett läge där det finns ett överskott av män i så fall kunde vara riktigt att kvinnor har flera män sa han upprört att det aldrig kunde vara tillåtet, det var emot naturen. När jag frågade varför då, blev han vag och sa efter ett tag att då kunde mannen inte veta vilka barn som var hans. Det var före DNA-testernas tid och om jag händelsevis skulle stöta på honom nu skulle jag nog fråga om existensen av DNA-tester möjligen fått honom att ändra inställning i denna principfråga.
Sammantaget var nog mitt intryck alltså att mormonerna var minst "sektiga" av de fyra. De verkade som sagt mest "normala" och var vare sig rädda för oss, eller aggressiva mot oss. Mannen vi intervjuade (möjligen var de två, jag har för mig att han hade en bisittare som inte sa så mycket) bröt på amerikanska , han var nog missionär från Utah. Jag minns att jag tänkte att mormonerna nog var mindre sektiga för att de i motsats till de andra hade en moderorganisation som var en majoritetskyrka i en amerikansk delstat. Det hade nog lärt dem att relatera sig på ett mer "normalt" sätt....
Så, mormonerna uppfattade jag alltså inte som en "sekt" på samma sätt. Den bilden stärks idag om man googlar lite. Då hittar man sidor för feministiska mormoner, och sidor gjorde av mormoner som stödde Obama i valet (mot mormonen Mitt Romney!). Om man letar ett tag hittar man till och med sidor som verkar mena att socialism egentligen är förenligt med mormonläran..
Fast sedan är det ju där med kaffet. Att inte få dricka kaffe låter ju som en supersekt. Jag undrar hur många som låtit bli att konvertera till mormonerna av den anledningen. Men moderorganisationen LDS (Latter Day Saints) i USA försöker vara flexibla även här. De verkar nyss ha beslutat att förbudet bara gäller kaffe och te i en strikt mening. Coladrycker är numera tillåtna, och att dricka varm choklad går bra.
Men koffein ska tydligen endast få drickas kallt, det som inte är tillåtet är varmt kaffe - eller te. Jag undrar hur de ställer sig till is-te…
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"The curse of the crimson altar"
Denna skräckfilm fascinerar mig. Och triggar i vissa avsnitt fram - just skräck. Den måste väl ses som en b-film, många skulle nog säga c-...
-
.. om styckmordet är helt monolitisk. När det diskuterades tidigare fanns det alltid olika åsikter, nu kommer bara den ena sidan fram. De ...
-
/Publicerad i Spegeln 2/2000./ /Återpublicerat på förekommen anledning. Mitt inlägg kan te sig extremt, men det torde vara mycket svårt ...
-
Världen är, som bekant, ingen idyll. De mest otäcka saker förekommer, öppet såväl som dolt. Det är också sant att det finns en rad realistis...
5 kommentarer:
Mormonerna är en konservativ och rätt så auktoritär kyrka. Är man feminist eller Obama-anhängare lär man få problem med kyrkans hierarki! Det är antagligen lättare att kritisera Romney för att inte vara tillräckligt mormonsk! Däremot är det sant att mormonerna inte är lika "sektiga" som t.ex. Vittnena. Jag tror att mormonkyrkan på ett ungefär kan jämföras med katolska kyrkan i de områden där katolicismen fortfarande är väldigt strikt.
Den mormon du träffade trasslade in sig i sekulära argument kring polygamin. Det är sant att kyrkan ibland använde sekulära argument för att motivera polygami även på 1800-talet. Ett argument gick ut på att polygami förhindrade prostitution! Det *verkliga* argumentet är dock religiöst.
Människornas själar är bokstavliga barn till Gud och den himmelska modern. För att själva kunna bli gudar måste själarna inkarnera som människor under en slags uppväxttid eller prövotid. Ju fler barn en mormonsk familj skaffar, desto fler själar får chansen att bli människor och (i slutändan) gudar. Har man polygami kan man föda fler barn... Dessutom är Gud själv polygam, och har således flera himmelska mödrar han kan avla själar med!
*Det* är den religiösa motiveringen. Problemet med den är dels att den låter rätt så udda, dels att mormonerna såg sig tvingade att avskaffa polygamin år 1890. Det skapade oreda i den mormonska teologin - visserligen kan mormonkyrkan ändra sin lära via nya uppenbarelser, men dels är det oklart om beslutet år 1890 var en formell uppenbarelse, och dels blir det väl problematiskt om man ändrar ett budskap fram och tillbaka, och dessutom under stark press från sekulära myndigheter!
Det kanske är därför mormonerna numera betonar sekulära argument för polygami, åtminstone i sina kontakter med elaka folkhögskolestudenter?
Tidlösa
"Ju fler barn en mormonsk familj skaffar, desto fler själar får chansen att bli människor och (i slutändan) gudar. Har man polygami kan man föda fler barn..."
Men om man har polygami blir det färre familjer, så det jämnar väl ut sig till stor del.
Det där med fler himmelska mödrar har jag inte hört. Inte ens Arlebrand tar upp det, fast han väl borde ha intresse av att göra det.
Som jag nämnde finns det hemsidor för feministiska mormoner och för Obama-röstande mormoner. Dessutom en som jag kanske återkommer till som visar att det inte alls rådde kapitalistisk marknadsekonomi i det tidiga mormonsamhället, utan att ekonomin till stor del var kooperativ.
Jag tror att boken finns i flera utgåvor, en tidig och en senare. Den senare är mer utförlig. Tydligen är den himmelska modern inte en officiell del av den (ibland ganska virriga) mormonska läran, men i praktiken tror alla på henne existens. Under den polygama fasen på 1800-talet menade mormonerna således att det fanns flera himmelska mödrar, eftersom även Gud Fader var polygamist! Jesus var det också.
(En intressant tanke! Betyder det alltså att Jesus kan ha nu levande ättlingar? Enligt Brigham Young var han gift med Maria Magdalena, Martha och den andra Maria! Fast idag säger kyrkan att han levde i celibat, om jag har förstått dem rätt.)
Problemet med familjerna verkar de mormonska polygamist-sekter som finns idag lösa genom att fruarna är gravida i princip hela tiden. De förväntas alltså skaffa barn närhelst det är biologiskt möjligt! Helt absurt. Och antagligen inte så välfungerande i längden... Jag menar, vem skall ta hand om barnen?
Det tidiga mormonsamhället var mycket riktigt kooperativt, och man gjorde t.o.m. försök att införa utopisk socialism. Riktig kapitalism infördes först på 1890-talet, när mormonerna började kompromissa med amerikanska regeringen/majoritetssamhället.
Den bok du bör läsa är Leonard Arringtons "Building the City of God". Den finns på universitetsbiblioteket och torde handla om den tidiga, utopiska fasen.
Han har även skrivit en bok som heter "Great Basin Kingdom", som verkar handla om den senare, kooperativa fasen.
Jag har bläddrat igenom båda böckerna, men inte läst dem "på riktigt".
Tidlösa
"Problemet med familjerna verkar de mormonska polygamist-sekter som finns idag lösa genom att fruarna är gravida i princip hela tiden. De förväntas alltså skaffa barn närhelst det är biologiskt möjligt! Helt absurt."
Låter dessutom närmast som tortyr. Faktum är att många av de polygama utbrytarsekterna tillhör något av det mer otäcka man kan se i sektväg. .
Skicka en kommentar