torsdag 16 maj 2013

Dixie Chicks om George W Bush - och om kvinnomisshandel

Alldeles nyligen upptäckte jag en intressant amerikansk tjejgrupp som heter "Dixie Chicks". Jag hade hört något vag om dem förut, men så stötte jag på en intressant artikel i SvD Kultur.

Dixie Chicks var en countrygrupp som hade gjort en lysande karriär. Så råkade de uttala sig negativt om George W Bush under Irakkriget 2003, och karriären krossades.

De började bojkottas av alla countrykanaler i USA, och skivförsäljningen sjunk som en sten. Men istället för att reparera skadan genom att be om ursäkt hade de modet att tvärtom gå längre. De började mer och mer distansera sig från den reaktionära countrymiljön och radikaliserades än mer.

Läs gärna artikeln - den är mycket intressant.

Nu kan man faktiskt se även på flera av de låtar de gjorde före 2003 att de inte var ett mainstream countryband.

Låten Goodbye Earl från 2000 har en stämning som påminner lite som Dirty Weekend .

Den handlar om en kvinna som misshandlas av sin man. Hon får slutligen modet att skilja sig men han förföljer henne, bryter mot alla besöksförbud, och fortsätter att slå henne. Så hon och en vänninna beslutar sig för att göra slut på honom för gott.

Det lyckas de med, med resultatet att han efter ett tag blir "a missing person, who nobody missed at all"...

Det passar ju inte in i den vanligtvis så naiva heterosexuella romantiken i countrygenren. På något sätt blir man inte förvånad över brytningen med countrymiljön 2003.

Jag gillar faktiskt countrymusik, helt medveten om att miljön runt denna genre i USA är något av det mest unket reaktionära man kan tänka sig.

Så jag måste säga att jag tycker att Dixie Chicks slutliga ställningstagande var beundransvärt....

1 kommentar:

Verutschkow sa...

Jag gillar också country till en viss gräns. Kikki Danielsson iförd cowboyhatt är dock bortom denna gräns. När däremot Elvis Costello gör en platta fylld av countrylåtar man inte kände till finns det däremot skäl att lyssna.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...