Jag hittade den via Google efter att jag hade sökt på sökord om en sång jag mindes från sex-sjuårsåldern. Den heter alltså "Den sista mohikanen", och visade sig till min förvåning vara gjord av den svenske rockartisten "Little Gerhard"- och kom 1961. Namnet på den är taget från en av de mest kända romanerna om "indianer".
Och det är sant att den absolut innehåller diverse fördomsfulla generaliseringar om Amerikas urinvånare. Men det var ju inte därför jag ville lägga ut den.
Att jag överhuvudtaget minns den (jag brukar inte minnas sånger jag hörde på radion från den tiden) berodde på att jag i den åldern i hög grad idealiserade just Amerikas ursprungsbefolkning. Frågan varför är ganska komplex, och jag tänker inte ta upp den här.
Men jag såg "indianerna" som bättre, snällare, klokare och till och med vackrare än "de vita". Om barnen lekte indianer och vita vägrade jag absolut att vara "vit". Om jag inte fick vara indian fick det vara.
Jag brukade måla "indiansk" krigsmålning på ansiktet och frågade en gång en vuxen om hen trodde att det var möjligt att bygga en flotte och paddla till Amerika. Uppenbarligen för att jag ville träffa indianer..
Att det överhuvudtaget heter "indianer" är ju en uppenbar rest från Columbus misstag - han trodde att han hade kommit till Indien 1492. I Sverige har det lett till att vi kallar Amerikas ursprungsbefolkning för "indianer" medan vi kallar de som verkligen bor i Indien för "indier".
Att ett sådant misstag kan påverka språket så länge är ju lite märkligt.
Förresten var min idealisering av "indianer" inte speciellt unik. En idealisering av Amerikas ursprungsbefolkning slog igenom tidigt även hos många som i övrigt hade en negativ inställning till andra ursprungsbefolkningar.
Om detta kan man läsa i Sten Skånbys avhandling i religionshistoria - "Den mystiske indianen : Schamanism i skärningspunkten mellan populärkultur, forskning och nyandlighet" från 2005.
Eftersom denna avhandling lades fram på samma institution som jag var på, var jag också med på flera av de forskarseminarier där kapitel ur den kommande avhandlingen presenterades. Den idealisering jag hade haft i så tidiga år, satt kvar så mycket att jag på diskussionerna drev en linje som sågs som lite udda.
Jag hävdade att det inte behövdes några socialpsykologiska förklaringar till att förklara en sådan idealisering - den berodde nog snarare på att det fanns mycket goda skäl till att idealisera just Amerikas ursprungsbefolkning. De var helt enkelt värda att idealisera....
Jag tror inte att någon höll med mig, med det möjliga undantaget en man som hade bedrivit fältarbete hos nordvästkustindianerna i Nordamerika. Att den ende på seminariet som verkligen hade träffat "indianer" verkade hålla med mig stärkte nog min känsla av att ha rätt...
Svensk utgåva av en roman från 1826.
16 kommentarer:
"Hallå du gamle indian" med Jigs orkester är en kul gammal Svenskoppsmelodi ...
Den är förstås ännu mer fördomsfull..
Men svensktoppsversionen har ju i alla fall ett effektivt sound.
Originalet från 1941 är däremot rejält tråkig.
Är ju rätt stor skillnad på olika indianstammar. Comanchero-stammen t.ex kan bara en mcket felinformerad eller direkt ond människa idealisera. Verkar i alla fall delvis bestått ursprungligen av folk som förmodligen på goda grunder stötts ut ur sina egna stammar.
Ett nomadisierande avelsexpriment där mestadels psykopater frodades tillsammans och förökade sig.
"Ett nomadisierande avelsexpriment där mestadels psykopater frodades tillsammans och förökade sig".
Jag hade faktiskt en gång en sådan teori för det indoeuropeiska urhemmet - att det först bestod av utstötta våldsamma grupper som efter något årtusende började sprida sig, slå sönder fredliga grannfolk och därefter inledde sin erövring av världen - men den anses motbevisad. Vilket väl ändå tyder på att fler än jag har haft idén,
Intressant. Man kan ju tänka sig att alla kulturer som stöter ut psykopater snarare än att döda eller låsa in dem på livstid kommer att drabbas av detta problem, så även deras grannar.
Läste en svensk bok om psykopati, minns tyvärr ej titeln. Författaren menade att det vanliga förfarandet i de flesta kulturer varit att döda psykopaten när denne gått för långt men att vissa kulturer tycks ha föredragit utstötning.
Eskimåer var dock mycket resoluta när man hanterade psykopater. Man knuffade ner missdådaren i en isvak när man jagade säl.
Eskimåernas ord för psykopat ska för övrigt betyda "en om vet hur man gör men ändå inte gör det".
Jag är inte helt säker på att "psykopati" nödvändigtvis är medfött. Jag lutar åt att både andelen psykopater och den skada de som ändå är psykopater kan göra är relaterat till samhället, och exempelvis till barnuppfostran. Samhällen som premierar egoism (dvs den överväldigande majoriteten av samhällen idag) får troligen fler psykopater, dels kommer de att ge de psykopater som finns större möjligheter att agera så att säga ostört.
Medan en annan typ av samhälle kanske kan komma att få helt andra resultat.
Kanske kan hålla med på en teoretisk nivå. Rent organisatorisk lär det dock inte gå att få till en lyckad lösning där psykopater får interagera fritt med övriga medborgare.
Lite som att blanda katter med deras bytesdjur och hoppas att alla ska trivas ihop. Det dräller visserligen av gulliga klipp på youtube där huskatter är bästa kompis med undulater, marsvin och allt möjligt i djurväg katter normalt äter upp.
Men då far man tänka på att dessa huskatters ägare har haft en kontroll över kattens miljö som inget samhälle kan ha över sina medborgares miljö. Det är dessutom just för att dessa katter är undantag de blir så virala. De flesta katter funkar inte så här oavsett hur finurlig ägaren än är.
"Rent organisatorisk lär det dock inte gå att få till en lyckad lösning där psykopater får interagera fritt med övriga medborgare."
Rent organisatoriskt lär det dock bli omöjligt att skilja ut alla som kan definieras som "psykopater" från alla andra. Om det skulle genomföras skulle en ganska stor grupp av människor interneras även om de inte har begått ett enda upptäckt brott. Det skulle alltså räcka med diagnosen psykopati.
Att skilja alla "psykopater" från resten av befolkningen förutsätter ju bland annat entydiga definitioner av termen "psykopati" och en gigantisk kontrollapparat som får STASI att i jämförelse verka gröngölingar. Inget land har någonsin rumsligt skiljt ut "psykopater" från alla andra.
Föreställ dig hur hela rättsapparaten skulle slås sönder av eviga konflikter om X eller Y eller Z blivit feldiagnosticerade eller inte.
Att upprätta speciella läger eller jättefängelser mot en stor grupp av människor som motiveras av läkarintyg skulle nog snart ses av många som det mest monstruösa hot mot rättsstaten som någonsin existerat.
Rent personligt skulle jag kanske kunna tycka att det var riktigt sympatiskt med massainterneringar av psykopatiska direktörer (det ska ha funnits en undersökning som kom fram till att direktörer har sex gånger fler psykopater än befolkningen i övrigt) men det vore ändå knappast hållbart.
Eller om du menar att det inte gäller alla "psykopater", endast dem som begått brott, är vi tillbaka på ruta ett. Då interneras de ju inte för att de är "psykopater" utan för sina handlingar.
Vilket jag nog tycker är bra. Jag vill nog ändå inte leva i ett samhälle där det räcker med en psykiatrisk diagnos för att bli inspärrad för livet.
PS.
Eller också´hårdrar jag och du menar något helt annat.
Jag vill att psykopater låses in på lång tid när de begår grova brott. Ingen anhängare av preventiv inlåsning även om det kan kännas frestande. Känner till det där om direktörer. Lär gälla politiker med. Ett jätteproblem. Peronisering kallar somliga det för när ledarskiktet i ett samhälle allt mer tas över av psykopater då psykopater är naturbegåvningar på ränksmideri och annat som är bra att kunna på sin väg uppåt i maktpyramiden. Nära besläktat med kakistokrati, där de mest inkompetenta styr. Finns ju dock psykopater som genuint yrkesskickliga inom sina fält, så det är inte helt samma fenomen, även om de två ofta dansar fram tillsammans i en Shivas dans som förstör allt i sin väg.
Tycker Fredrik Federley är ett bra exempel på en människa där peronisering och kakistokatri möts i så perfekt harmoni att man motvilligt blir lite imponerad. Fullständigt samvetsös men även helt värdelös som politiker.
Intressant. Återkommer.
Finns ju också ett antal pop/rocklåtar som handlar om hur illa det gick
för indianerna. Flera riktiga hits ...
Jag har aldrig reflekterat över detta med ordet "indianer" och hur länge det har hängt med oss i språket. Helt otroligt egentligen.
På tal om psykopati och narcissism så läste jag nånstans att det till viss del kan smitta, om man t.ex har en psykopat i familjen.
Jag är helt övertygad om att narcissister, sociopater och psykopater har ökat i antal i samhället. Vi lever ju i en värld som bäddar för det.
NBT
"På tal om psykopati och narcissism så läste jag nånstans att det till viss del kan smitta, om man t.ex har en psykopat i familjen.
Jag är helt övertygad om att narcissister, sociopater och psykopater har ökat i antal i samhället. Vi lever ju i en värld som bäddar för det."
Instämmer. I den mån psykopati går i arv är det inte nödvändigtvis biologiskt. Det är troligen också (och kanske framförallt) psykologiskt.
Och hela vårt samhälles satsning på egoism och hyllande av en ”Looking Out For Number One” - mentalitet bidrar ytterligare till att den inte endast bevaras utan troligen också ökar.
Hugge
Det finns ju etnologisk forskning om olika kulturer som fanns före klassamhällena slog igenom och som bevarat en jämlik kultur. Bronislaw Malinowski studerade trobrianderna under en längre tid under första världskriget och skrev flera böcker om dem. Han beskrev deras kultur som inte endast jämlik, utan också icke-aggressiv, icke-auktoritär och harmonisk.
Han hävdade att exempelvis sadism, eller djupa och plågsamma neuroser, så vitt han kunde se verkade vara frånvarande hos trobrianderna. Dessutom var för övrigt deras samhälle så kollektivt och transparent att psykopatiska drag (om de fanns) borde upptäckas av många på ett mycket tidigt stadium.
https://www.youtube.com/watch?v=AvZbmLJlSoM
"Who said we were all wounded at Wounded Knee?
In 1973, Redbone released the politically oriented "We Were All Wounded at Wounded Knee ", recalling the massacre of Lakota Sioux Indians by the 7th Cavalry Regiment in 1890. The song ends with the subtly altered sentence "We were all wounded 'by' Wounded Knee""
Finns rätt många låtar som behandlar indianernas historia ...
Skicka en kommentar