tisdag 2 juni 2020

Apropå en TV-"dokumentär"

Att tala om att "rättsväsendet påverkas av ett pedofilnätverk" kan ju låta extremt, i synnerhet  om det formuleras EXAKT så.

Men det behöver ju inte handla om en grupp människor som har ett möte där det på dagordningen finns en punkt  om att "Nu ska vi hjälpa andra pedofiler så att de slipper att bli dömda eller förlora vårdnaden trots att vi vet att de är skyldiga"

Däremot verkar "rättsväsendet" mycket ofta vilja titta åt andra hållet när det gäller frågor om sexuella övergrepp mot barn. Jag tror att det i många fall kan förklaras av att sexuella övergrepp mot barn inte endast utövas av en lätt avgränsbar och synlig grupp av "pedofiler", som alla kan enas om att ta avstånd från.

Redan på 1980-talet stod det klart att sexuella övergrepp mot barn är mycket vanligare än man förut trott, och att förövarna finns i alla samhällsklasser.

Detta faktum verkar  till och från ofta vara en sannolik förklaring, till att "rättsväsendet" i många fall beter sig mycket märkligt inför även mycket välgrundade misstankar om sexuella övergrepp mot barn.

Förundersökningar som läggs ner, saker som inte kollas upp, nyckelvittnen som aldrig förhörs etc. Den typen av agerande är mycket vanligare än vad många vill tro.

Jag tror inte att det alltid enbart beror på inkompetens och lathet...

13 kommentarer:

Verutschkow sa...

Jag förstår att den kan vara svårt ibland ...
https://www.svd.se/bergwalls-advokat-det-ar-beklammande-lasning
Men ingen av oss vet ju säkert vad som hänt/inte hänt ...

Har aldrig suttit i samma rättsal som vare sig Borgström eller Olsson.
Däremot Bodström och (Johan) Eriksson och den sistnämnde försökte få
mig utvisad ...

Hör gärna av dig om du undrar över något !

Anonym sa...

Låt oss anta att BRYgruppen har hamnat snett i det här fallet men har rätt
för det mesta annars. Förövaren är ju oftast en man ...

Verutschkow sa...

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-sa-kidnappades-den-svenska-attaaringen-av-en-barnrattsorganisation/

Liberal krönikör i DN ...

Verutschkow sa...

Annars såg jag lite extra på ännu en repris i TV sent i natt och kunde då
till min förvåning konstatera att Conny Andersson, långhårig f d polis,
numera någon sorts spanare förekom i programmet. SwebbTV har man ju sett
honom intervjuas i förut och då lät han nog inte riktigt så där ...

Verutschkow sa...

Men sedan var det en sak (mest framfört av den långhårige f d polisen)
som jag blev fundersam på, nämligen det samband mellan Satanism och
Pedofili som skulle finnas och som skulle kunna härledas så långt bak
som till Babylon där man offrade barn. Saturnus blev Saturn som blev
Satan m m.

Vad säger dina erfarenheter som satanistforskare om det här ?

Erik Rodenborg sa...

DN är en förövarförsvrartidning. SvD:s hittills enda kommentar om saken var mycket mer nyanserad och "o0bjektiv".

Men det är ju bra att jag får se DN:s ledarkommentar. DN har just nu en infernalisk prenumerantkampanj som försöker få folk att få denna tidning gratis under långa perioder - för att man sedan ska fastna på kroken och prenumerera

Jag tänker inte fastna. Jag tänker inte betala för att pga den typen av artiklar sätta morgonkaffet i halsgropen. Och börja hosta så att alla som hör mig tror att jag har fått covid-19...

Erik Rodenborg sa...

Ver 10.38 Jag har ännu inte sett allt. Det är ungefär som med Josefsson dokumentär 2013, det tog ett halvår innan jag kunde förmå mig att se den i sin helhet... Nej, Saturnus blev inte Saturn som blev Satan. Om någon säger detta har hen naturligtvis fel.

Verutschkow sa...

M Antonsson förefaller också vara kritisk av senaste inlägget att döma ...

Verutschkow sa...

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-sa-kidnappades-den-svenska-attaaringen-av-en-barnrattsorganisation/

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-utan-britt-marie-ar-du-inget/

Samma unga kvinnliga ledarskribent skrev alldeles nyss en ny ledare där hon
argumenterar ganska fånigt mot en person som hon egentligen tycker samma
sak som. Det handlar om de nya LASreglerna som kommer eller inte kommer.
Men CUFare är väldigt nyliberala i många fall så från det hållet kan man
vänta sig lite av varje ...

Läs f ö gärna de båda artiklarna innan man tvingas betala för dem ...

Erik Rodenborg sa...

Det där tramset om satanism, Babylon och Saturnus fördes ju fram av någon udda person som hoppade på mot slutet.

Anonym sa...

"DN är en förövarförsvrartidning. SvD:s hittills enda kommentar om saken var mycket mer nyanserad och "o0bjektiv"."

https://www.dn.se/kultur-noje/matilda-voss-gustavsson-att-radda-ett-barn-bygger-pa-oetisk-journalistik/

Så enkelt som man tror är det sällan i verkliga livet därute någonstans ...

Erik Rodenborg sa...

Ja, jag har sett den. Ja, jag håller med om att verkligheten många gånger är mer komplex än man tror.

Erik Rodenborg sa...

Jag såg alltså "Att rädda ett barn" ganska snart efter att jag här skrev att jag inte sett den. Mycket skickligt gjord, men de la inte fram några rationella argument för att pappan måste vara oskyldig... ändå började det ganska snart rutinmässigt talas om vad de kallade "BRYs falska anklagelser" i programmet.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...