fredag 11 oktober 2019

"Flickorna på TV2"

Jag minns när jag första gången hörde Gyllene Tiders "Flickorna på TV2".

Den kom 1979, och det var i en period  då  jag inte såg speciellt mycket på TV, och nästan inte alls hörde på populärmusik-. Men på  något sätt fick jag ändå höra den.,

Jag blev ganska så perplex. Kunde man verkligen få göra låtar med texter som:

"Tänk att få sätta på TV 2 -
Tänk att få sätta på flickorna på TV2"?,

Finns det verkligen INGA  gränser nuförtiden? - tänkte jag nog....

Men jag såg som sagt inte mycket på TV, så jag ställde mig kanske även andra frågor. Vad hade "flickorna" på TV2 egentligen för något som deras motsvarigheter på TV1 inte hade (några andra TV- kanaler fann ju inte då)?

Och vad tyckte förresten "flickorna" om att Gyllene Tider deklarerade att de ville "sätta på" den?  Blev de illa  berörda, eller måhända smickrade? 

Frågorna var ju många...

Långt senare såg jag; faktiskt en intervju med en kvinna som var hallåa på TV2 när det begav sig. Hon sa att hon hade blivit ganska road av låten.

Det var ju bra..  :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Finns också en låt om Åsa Boden ...

Erik Rodenborg sa...

Har du en länk till den?

Anonym sa...

https://www.youtube.com/watch?v=pvb_WjFDi7s

Anonym sa...

"Flickorna på TV2" ÄR f ö väldigt lik "Watching the detectives" med
Elvis Costello. Men det kanske du redan visste ...

Olof Å sa...

Oj, jag hörde bara låten i förbigående för länge sedan och visste inte att det var det de sjöng. När jag kollar upp texten nu är det en del andra detaljer som står ut:

"Jag sitter i min soffa
Mina läppar putar ut
Jag låter mig förföras
Jag frustar som en tjur
Åh, flickorna på TV2
Ni har gjort mig till ett djur"

Frågan är vilket mentalt tillstånd en person skulle behöva vara i för att reagera på ovan beskrivna sätt.

Erik Rodenborg sa...

Jag utgår förstås att det inte är helt allvarligt menat. Medvetet provokativt, och definitivt inte en exakt avspegling av låtförfattarens sinnesstämning när han ser på TV2..

Verutschkow sa...

Man bör veta att Per Gessle skrivit en och annan märklig text även senare ...
Per Gessle - Pratar Med Min Müsli (Hur Det Än Verkar)
https://www.youtube.com/watch?v=pRj1IHNEVI4

Denna låt innehåller dessutom både ett lånat intro och ett lånat avsnitt mitt i.
Du kanske hör varifrån de tagits ?

Men denna melodi kan ju jämföras med Beatles "I am the walrus sitting on a
cornflake" och då blir allt plötsligt helt normalt ...

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...