söndag 4 april 2010

Stenblomma

Kommer plötsligt på att tänka på en gång 1973, när jag lyssnade på en grupp som hette Stenblomma.

Stenblomma var ovanligt som proggband, då de i sina texter kombinerade ett politiskt innehåll med vad jag minns som en närmast animistisk naturmystik.

Jag minns alltså att jag lyssnade på Stenblomma, man kommer inte ihåg om det var en koncert eller om det kanske var ett musikinslag på ett politiskt möte av något slag.

Vad jag minns speciellt var dock att jag satt bredvid en man som jag tror var medlem i Förbundet Kommunist. Han hade bara förakt till övers för gruppen och tyckte att deras texter var antiintellektuella, och mest handlade om träd och stenar.

Jag svarade då lite försiktigt att jag tyckte att både musiken och texten var fin.

Det fanns något innerligt fint hos dem som jag älskade.

De gav ut en LP detta år som hette ”Alla träd har samma rot”. Den finns inte på CD så vitt jag vet men jag hoppas jag kan få tag i någon gammal LP-skiva, och lyssna på vinylgrammofon.

Det skulle verkligen vara roligt att lyssna på dem igen.
----------------------------
Se också "Stenblomma igen"!

6 kommentarer:

Tidlösa sa...

Ja, men Förbundet Kommunist blev väl "grönare" efter sin andra kongress, så vem vet, de kanske rekryterade Stenblomma till slut, ha ha. Ja, efter att ha slutat studera Paul Matticks syn på Keynes och övergått till vedeldning och Linje Tre istället. :D

Sorry, men jag kunde inte låta bli...

Tidlösa sa...

Eller också blev de antroposofer...

Gå till Youtube. Kolla upp Helene Bohman Blomqvist.

;-)

Erik Rodenborg sa...

Jag lyssnade på Helene Bohman Blomqvist på You Tube, men tråkigt nog var det bara en av sångerna som var från Stenblommas repertoar. Men jag får leta på andra håll...

Vad gäller Förbundet Kommunist så ändrade de sig en massa gånger om allt möjligt, men lyckades aldrig få det rätt i alla fall...

Anonym sa...

Hej!
Intressanta o lustiga inlägg..
Just nu finns Åh pappa o Att ta och att ge på You Tube.
Kanske spelar jag in fler av de där sångerna om det finns intresse, har ju sjungit Glädjens blomster, Min egen väg o Kvällen är här genom åren också.

Hälsar
Hélène Bohman-Blomqvist

Helene b-b sa...

Försökte just lämna kommentar , kom den fram?
Undrar Héléne Bohman blomqvist

Erik Rodenborg sa...

Hej Héléne,
verkligen roligt att du hittade hit.
Om jag har någon riktigt innerlig önskan är det i så fall att du lägger ut "Kungen" (det var väl så den hette?) någonstans på nätet.

I en ny version eller helt enkelt lägger ut den gamla. Jag älskade den!

Varma hälsningar Erik

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...