fredag 1 mars 2024

Lägesrapport

Jag har varit utestängd från nätet ett tag. Det hela är konstigt.

Ja­g har inte obegränsad surf, vilket jag borde ha skaffat mig. Men det brukar alltid räcka till slutet av månaden.

Men den 27 februari fick jag reda på att min surftid hade gått ut.  Det var konstigt, om möjligt hade jag varit på nätet mindre än vanligt.

På morgonen den 28 ringde jag Telia, och efter att till sist ha hittat min 'Telia-kod fick jag köpa 5 extra gigabyte, eller hur det nu stavas.

Jag var senare på dagen på nätet, kanske en och en halv timme. Jag läste endast texter, tittade inte på några filmer eller rörliga bilder. Så fick jag plötsligt reda på att min surftid hade tagit slut – igen. Det  är helt omöjligt att ta slut på 5 gigabyte på några timmar, i synnerhet om man endast kollar på texter.

Så morgonen den 29 ringde jag Telia igen. De höll med om att man inte kan göra av med 5 gigabyte på några timmar. De föreslog att jag skulle byta till ett annat paket med obegränsat surf. Det kommer jag också omedelbart att göra om detta händer igen. Det paketet är dessutom, märkligt nog, hundra kronor billigare än det jag har nu.

Jag har blivit erbjuden detta tidigare. Då sa jag nej, dels för att installationen verkade lite krånglig, men dessutom för att jag då måste byta ut min kinesiska Huawei-router mot en annan router.  Jag tyckte faktiskt det var lite kul att ha en kinesisk router...

Men varför kan detta hända? Jag har två vänner som utsatts för dataintrång som drabbat deras datorer den senaste tiden. Båda hade liksom jag hamnat i en akut konflikt med några  personer som tillhör det läger som de facto ifrågasätter existensen av övergrepp mot barn. Dessa övergreppsförnekare är dessutom datorexperter.

Den ena av de drabbade vännerna har dessutom liksom jag varit aktiv i debatter om dessa frågor, på motsatt sida som de dataexperter jag nyss nämnde.

På Telia medgav de att det jag utsatts för är så konstigt att det faktiskt verkar sannolikt att jag hackats.

Intill motsatsen är bevisad utgår jag från att jag blivit det. Paranoiskt? Det tycker jag inte.

Å andra sidan var det ju någon som sa ”I vår tid är det endast de paranoida som ställer de verkliga frågorna”. NÅGOT kan det kanske ligga i detta...

5 kommentarer:

Anonym sa...

När är den senaste tiden?

Verutschkow sa...

Biblioteken är den fattigaste och/eller inte så väl utrustades bäste vän ...

Erik Rodenborg sa...

Anonym
Det är inte min sak att gå in på en exakt historeskrivning av dataintrång som andra människor har utsatts för. Så det får räcka med "den senaste tiden".

Ver

Ja, men ibland hinner man inte åka till bibliotek, eller är sjuk, eller måste kolla något bortom bibliotekens öppettider. Etc.

NBT sa...

Stingray fungerar som en extra mobilmast. Hackarna kan t.ex parkera utanför någons bostad med en stingray i bilen. Eller sätta upp en hos någon granne. Det innebär att offrets mobil och t.ex mobila bredband först kontaktar den falska mobilmasten (stingray) innan den skickar info till den rätta, närmaste mobilmasten. På så sätt tankar de offrens telefoner och datorer på information. Det bör kräva en hel del datatrafik.

Erik Rodenborg sa...

Intressant info...

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...