tisdag 9 februari 2021

Whiteout - en thriller i antarktisk kyla

Det är kallt ute.  De senaste dagarna har varit så kalla att man nästan frestas att tro att den globala uppvärmningen har upphört. Men så är ju tyvärr inte fallet. 

Om detta kombineras med pandemi innebär det ju att jag ofta sitter hemma och ser på filmer på YouTube. Exempelvis om den gammalegyptiska civilisationen, eller om kvasarer och svarta hål. Eller thrillers. 

Men när det nu är så kallt undrade jag om man inte kan förhöja spänningen genom att se thrillers som utspelar sig i extrem kyla. 

 Jag hamnade exempelvis i en spelfilm från 1977 om BigFoot.   Lite smårolig var den, men inte mer än så. 

Men så upptäckte jag att en film som jag såg 2012 på SVT,  och som kom 2009, nu fanns på YouTube. Efter att ha sett den skrev jag då ett blogginlägg om den. 

Filmen hette alltså  Whiteout och då fanns det endast en trailer om den på YouTube.  Men nu märker jag att hela filmen finns på YouTube. 

Och den är spännande på riktigt. En i sig spännande handling vävs ihop med skräcken för extrem kyla - som de flesta torde ha någonstans. 

Den utspelar sig nämligen på Antarktis (Sydpolen)  där det. (åtminstone än så länge) är vinter året runt. Man kan ju hopas att det fortsätter att vara så.

Så den som i denna vinterkyla vill trösta sig med en handling som utspelar sig på en plats där det är mycket kallare än här kan ju gärna se den. Och dessutom ta del av en handling som är spännande att se på men som få av oss skulle vilja vara ned om.  

Delar är förvisso orealistiska. Det är svårt att föreställa sig att slagsmål som för tanken till en västern-film skulle kunna utspela sig i minus 40 graders kyla  (eller vad det nu är på Antarktis).

Men den som vill se den kanske bör skynda sig på.   Anti-piraterna ser ju allt, och det skulle inte förvåna mig om de tar bort bort den endera dan. 

Så passa på nu om ni vill se en riktigt spännande thriller kombinerad med  antarktisk kyla.

 

Gaciärer och berg i Marie Byrd Land på Antarktis - sett från NASA's DC-8:a.

6 kommentarer:

Hugge sa...

Tyckte den var rätt slätstruken. Det tycker nog alla som läst serien innan de såg filmen. Serien är väldigt originell ock ångestframkallande.Tecknad för att ge läsaren en känsla av begynnande snöblindhet sägs det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whiteout_(Oni_Press)

Erik Rodenborg sa...

Jag har inte läst serien och jag tycker nog inte att filmen är så oerhört slätstruken.
Vad jag hade tyckt om jag hade läst serien vet jag förstås inte.

Det som griper tag i mig mest i filmen är nog den hisnande upplevelsen av att utsättas för extrem kyla. Jag tror nog att det är lättare att skapa sådana upplevelser genom film än genom tecknade bilder. Åtminstone tror jag att det gäller mig.

Anonym sa...

https://www.airfleets.net/flottecie/NASA.htm

Enligt Airfleets har NASA aldrig själva ägt en DC-8 så jag tror det är
i ett samarbete med nåt annat företag. Så du har rätt och fel?

https://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-050-DFRC.html

Erik Rodenborg sa...

Jag tog det från bildtexten till bilden, i engelska Wikipedia-artkeln "Antarctica": "Glaciers and rock outcrops in Marie Byrd Land seen from NASA's DC-8 aircraft".

Erik Rodenborg sa...

PS. Även i den andra texten du länkar till finns ju formuleringen att planet är "NASA:s" "Researchers flying aboard NASA's DC-8 science laboratory were the first to discover this huge rift in Antarctica's Pine Island Glacier during Operation IceBridge in October 2011."

Så det torde vara rimligt att skriva så.

Jag uttalade mig ju inte om ägandeförhållandena när jag tog över detta uttryck...

Hugge sa...

Flygfoton, NASA,
Felaktigheter.
Om någon plattjordare tittar in nu kan det bli "intressant".

Langoljärerna

Den kanske mest fascinerande, och en av de mest skrämmande, av Stephen Kings berättelser är nog  "Langoljärerna". Jag läste den n...