Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan man kalla det moralpanik? - Enid Blyton och SvD genom åren
Jag har roat mig, eller plågat mig, igenom vad Svenska Dagbladet skrivit om Enid Blyton från 1920-talet till nu. Det är en märklig läsning....
-
I dessa dagar läggs namnen på häktade personer snabbt ut på nätet. Först ut brukar vara rännstenssajten Flashback. Sedan följer andra efte...
-
Den nästan helt monolitiska debatten om styckmordet på Catrine da Costa har nu fått en motvikt. I två debattartiklar i tidningen Parabol. De...
-
Jag kan inte låta bli att kommentera de märkliga skriverierna om mig som nyss lagts ut på Monica Antonssons blogg. Inlägget är ganska så sn...
7 kommentarer:
https://www.makeinfluence.com/sv/blog/guide/vad-ar-en-influencer
Så här kanske ...
Intressant. Att det handlar om personer som ska göra reklam för varumärken hade jag inte fattat.
Frågan är om man kan ses som influencer även om man inte gör PR för specifika varumärken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Influerare
Mitt spontana intryck är att det ursprungligen var fråga om en form av marknadsföring för olika produkter, men nu verkar begreppet vara bredare och mer luddigt. Fast det kan ju vara så att marknadsföringen uppstod just för att utnyttja vissa "kändisbloggares" popularitet. Det verkar vara något slags avart av "tjänstesamhället" och "sociala medier"...
Jan Guillou gisslar företeelsen här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oRrVE0/influencers-tror-att-de-kan-avskaffa-demokrati--med-ett-debattinlagg
Tidlösa 16.19
Intressant.
Tidlösa 16.21
Att influencers oroar sig för klimatet tycker jag ändå är en något förmildrande omständighet. Det ger ett lite mer seriöst intryck än att använda sin påstådda makt till att lura i sin publik att ex.vis köpa nya skönhetsmedel.
https://nyheter24.se/bloggbevakning/
En kvinna som håller koll på influencers.
Skicka en kommentar