1821 myntade den tyske författaren Heinrich Heine följande uttryck :”Där man bränner böcker, bränner man till slut människor ".
Den troligen första Supremes-låt jag hörde. Jag hade börjat lyssna på popmusik i april 1967 och i juni 1967 hörde jag då plötsligt "...
19 kommentarer:
"Heine avled 1856 och dödsorsaken har länge trotts vara syfilis. Mot detta talar dock att han fram till sin död behöll sin intellektuella klarhet och skärpa."
Jag gjorde f ö en lätt travesti på det där uttalandet på ett annat ställe på nätet
för ett antal dagar sedan ...
Ja, om slutstadiet av syfilis kan man läsa här, så om någon har en intellektuell skärpa fram till döden kan syfilis knappast vara dödsorsaken. https://en.wikipedia.org/wiki/General_paresis_of_the_insane
Lite off topic.
Två frågor som engagerat dig tidigare:
https://ashtarbookblog.blogspot.com/2022/04/back-to-nibiru.html
https://www.youtube.com/watch?v=s0SBxp5Hpok
Kollar om ett tag.
Videorna på din blogg visar ju en vederläggning av ett entydigt nonsens. Såg det mesta men inte allt. Det som vederlades var alltför absurt för att det skulle vara intressant att följa det noggranna men lite långtråkiga avslöjandet.
Om Dalai Lama - sekulära humanister finns det gott om. Om man inte ser honom som en avatar - varför ska man då lyssna så noga på just hans variant av sekulär humanism?
PS. Håller på att gå igenom tidiga tidskrifter från den del av teosofin som följde Katherine Tingley - bland annat med syftet att finna tecken på personkult av just Tingley. Det finnn det faktiskt en hel del av.
https://ashtarbookblog.blogspot.com/2018/09/katherine-tingley-mad-bad-or-goddess.html
Jag kanske har länkat till ovanstående tidigare, men om inte, så har du en liten introduktion här!
Killen med Dalai Lama-videon kallar sig "sekulär buddhist", så det är nog därför han uppfattar Dalai Lamas implicita stöd till sekulär humanism som intressant. (Tycker annars att han snackar för mycket i de där videorna).
Fascinerande om Tingley. Det skulle vara intressant att mer noggrant jämföra henne med Besant.
Besant verkar inte ha styrt så oerhört autoritärt som Tingley gjorde. Bland annat eftersom hon efter ett tag delade sin ledande ställning med Leadbeater. Men framförallt för att hon efter "upptäckten" av Krishnamurti såg sig som lärjunge och Krishnamurti som mästare.
Maktstrukturen i det blivande TS Pasadena under Tingleys tid verkar ha varit mycket mer "matriarkal" än den var i det tidiga TS Adyar.
Tingley verkar ha använt sin maktställning till att förhindra varje avvikelse från Blavatsky. Besant var mer lättpåverkad, och därför blev TS Adyar betydligt mer "revisionistiskt" än Pasadena. Hon verkade ge efter för Leadbeaters hugskott. Om man vill ha en stenhård Blavatsky-ortodoxi kan man ju se det som att Tingley med hårda metoder ändå lyckades bibehålla Blavatskys rena lära..
Mer här:
https://ashtarbookblog.blogspot.com/2018/08/very-exoteric.html
https://ashtarbookblog.blogspot.com/2018/09/handbook-of-information-on-katherine.html
Mitt intryck är att Tingley var lika revisionistisk som Besant, fast på ett annat sätt, men att hon samtidigt ändå insisterade på en Blavatsky-ortodoxi formellt, vilket kanske gjorde att den överlevde henne (när Purucker tog över)?
Rent läromässigt ledde ju inte hennes obehagliga aktiviteter till en revision av några inslag i Blavatskys lära. Även om Blavatsky nog skulle ha reagerat negativt på en hel del i Tingleys praktik.
Den största bestående skillnaden blev väl synen på spiritismen, där Adyar helt bröt med Blavatskys åsikter.
PS. Pasadena har lagt ut alla sina tidskrifter från starten fram till femtiotalet på nätet. Det skulle nog inte Adyar våga, med tanke på den hysteriska Krishnamurti-perioden
PPS.
Mer allmänt finns ju en skillnad idag, där Adyar är mycket mer flexibelt, och kan godta både Big Bang-teorin och relativitetsteorin, vilket Pasadena inte verkar kunna göra.
Kingley verkar förvisso varit en obehaglig ledare. Besant var det i och för sig också, på ett helt annat sätt. Inte minst hennes allians med pedofilen Leadbeater.
Jag tror att Besant innerst inne inte ville ha alltför stor makt. Hon hade ett behov av att stöda sig på, och rent av underkasta sig andra. Det hade nog inte Kingley, i alla fall inte det sistnämnda.
Jag skulle vilja ställa en seriös fråga eftersom
personligen tror at du kan svara med din egen kunskap.
Jag hörde på P1 i ett program, minns inte vilket, att
det finns dom som påstår att tex en utsatt grupp, samerna,
kanske kan känna den plåga som föregående generationer lidit
av. En sorts tidlös medfödda erfarenheter som kan ligga många
100-tals år bakom sig. Vad tror du om det? Om det stämmer
skulle en våldtagen kvinna för 2-300 år sen genetiskt påverka
en nu levande kvinna mitt i livet?
Det tror jag inte på... Lysenko hade teorier om att förvärvade egenskaper och upplevelser kan ärvas genetiskt. De fick under en period en stark ställning i Sovjet eftersom de backades upp av Stalin. Men idag anses den typen av teorier diskrediterade.
PS. Men även om förvärvade egenskaper och upplevelser mot förmodan skulle kunna ärvas, låter det ju än konstigare att en upplevelse av en våldtäkt skulle kunna hoppa över flera generationer för att sedan dyka upp efter 300 år.
Tack för svar!
Skicka en kommentar