söndag 5 april 2020

Spännande TV-serie från 1966

I dessa underliga innesittartider har jag sett om en mycket välgjord svensk spionthriller från 1966 om andra världskriget. Den hette "Operation Argus" och kan ses här.

Manuset skrevs av Arvid Rundberg och Kjell Forsting. Arvid Rundberg var faktiskt kommunist; däremot vet jag ingenting om Kjell Forsting.

Året är 1943. En man vid namn Hans Berg kommer hem efter två år på ett svenskt fartyg. Han ska möta sin flickvän, Karin, men först ska han gå på bio. Efter att han varit där upptäcker han att någon har stoppat ett brev i hans ficka.

Detta är riktat till en annan person vid namn Steiner , och när Hans läser det får han en chock. Det är riktat till en man vars föräldrar sitter i tyskt koncentrationsläger. Om han inte åtar sig att spionera för tyskarna kommer hans föräldrar att dödas.

När han träffar Karin kommer de överens att de ska leta reda på Steiner . Hans går in i dennes hus och lämnar över det. Steiner tar omedelbart en pistol och skjuter sig. Anledningen att Hans fick Steiners brev var nu uppenbar, .för Steiners utseende är nästan identiskt med Hans.

Polisen pressar senare Hans för att ställa upp som lockbete. Han ska låtsas vara Steiner för att kunna ta reda på vad det är som, tyskarna vill få tag på genom detta spionage.

Hans går motvilligt med på det...

Jag såg serien när jag var elva är, och det enda jag mindes innan jag för något år sedan såg om den igen var det tyska spionnätets ledare. Det var en kvinna som hette Liselotte, mycket övertygande spelad av Catrine Westerlund.  Hon gjorde av någon anledning ett starkt , om än skrämmande, intryck på mig. Speciellt mindes jag em scen där där Liselotte och Hans - som hon ännu tror är Steiner - åker i en bil mitt i vinternatten för att hon ska visa honom platsen där spioneriet ska genomföras.

Förutom Hans domineras serien på sätt och vis av just två kvinnor - dels Liselotte, dels Karin. De är varandras motsatser. Karin är en sympatisk och godhjärtad människa. Liselotte är moraliskt sett Karins absoluta motsats. Hon är iskallt cynisk, men har en mycket stark utstrålning, med erotiska undertoner, som både förvirrar och skrämmer Hans.

Se den gärna. Och om någon skulle följa denna uppmaning och se avsnitt ett så kommer det  efter detta avsnitt upp en sida med endast fem program där avsnitt två saknas: Istället för att det avsnitt som  man just sett saknas  - vilket vore mer logiskt. Men då är det bara att gå tillbaks till den sida ni kom in på härifrån. Där finns ju alla sex avsnitt.

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Jag har också lite vaga minnen av Catrin Westerlund som ju inte blev så
värst gammal. I "På minuten" i radio lyckades hon också vara rolig ...

Rolf sa...

Kul att hitta detta, Det var ju så länge sen

JK Rowling om transfrågor

I det häxjaktsliknande drevet som har skapats efter att Harry Potter- författaren JK Rowling twittrat om translagen i Skottand kan det finna...