måndag 3 februari 2020

Telge Bostäders utförsäljning - ett förräderi

Jag hyr den lägenhet jag har i Hovsjö sedan 1 januari 2007.Jag fick kontraktet efter att ha stått Telge Bostäders kö i bara några år. Numera är kön mycket längre - för att få en lägenhet verkar den vara mer än tio år. Jag känner en person som stått i den i 17 år.

Jag trodde att det faktum att jag bott här i 13 år skulle göra att jag fick en någorlunda bra placering. Och det sades så från en person i Telge Bostäder jag frågade för et tag sedan. Men hen hade fel. Man måste genom en egen handling placera sig i kön och de 13 år man har bott här har ingen betydelse alls.

Telge Bostäder ägs av Södertälje kommun. Dvs dess policy beslutas av partierna i Södertälje kommunfullmäktige.

Nu har alltså alla partier utom Vänsterpartiet röstat för att hälften av alla Telge Bostäders bostäder i Hovsjö (inklusive min) ska säljas till ett privat bolag. Och den 1 februari överfördes dessa så till ett bolag vars namn jag inte ens ids nämna.

Det var ingen tillfällighet att jag valde att ställa mig i kön hos ett kommunalt och inte ett privat bolag. Jag vill helt enkelt inte ha en privatvärd. Och eftersom jag varit så dum att jag inte ställt mig i en kö igen finns en stor risk att jag tvingas bo i ett hus som drivs av ett vinstdrivande företag tills - jag dör.

Jag anser att Södertälje kommun inte har någon som helst rätt att sälja ut hundratals bostäder till ett privatföretag - utan att fråga hyresgästerna om de går med på det. Och det har de minsann inte gjort.

Jag vill inte alls bo i ett hus som ägs av ett vinstdrivande företag. Och i och med att jag fick kontrakt hos Telge Bostäder trodde jag att jag för resten av mitt liv skulle slippa det.

Och jag antog att den politiska sammansättningen i Södertälje kommunfullmäktige är så pass vänster så att det inte finns en risk för privatiseringar här. Ack vad jag bedrog mig.

Av Moderaterna, SD, KD, L och C kunde man kanske inte väntat sig något annat. Men även S och MP röstade för att sälja ut.

Vänsterpartiet har ett namn som faktiskt verkar ovanligt passande dessa dagar. För av döma av denna omröstning är alla andra partier  idag - marknadsliberal höger.

Borgare är borgare - men S och MP försöker låtsas som att de skulle vara något alternativ till borgerligheten.  Detta förräderi mot många av sina egna väljare (åtminstone S har mycket höga siffror i valen i Hovsjö och Södertälje) - tyder inte direkt på att det är så..

Ja, förräderi tycker jag inte är ett för starkt ord. Åtminstone jag känner mig faktiskt - förrådd.

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kollektivhus ? Finns några stycken här och var. Finns t o m sådana där man
bara köper sig in. Annars är det nog "inflyttningsintervjuer" som gäller.

https://www.familjebostader.com/uthyres/bostader/kollektivboende/sjofarten-i-hammarby-sjostad/

"För att bo i Sjöfarten ska du dela föreningens idéer och vara medlem i den kooperativa hyresrättsföreningen."

"HUR FÅR JAG LÄGENHET
Här förmedlar den kooperativa föreningen själv sina lägenheter och du ska vara medlem i den kooperativa hyresrättsföreningen. Medlemskapet i kooperativet kostar 1000 kr och betalas tillbaka om man lämnar föreningen. I Sjöfarten finns 47 lägenheter från minitvåor till treor."

Erik Rodenborg sa...

Tack för tipsen.

..."not just one of your toys"...

Ovanstående citat är från "Queens of Noise" med gruppen Runaways. De senaste kanske tolv åren har jag alltid associerat den låten ...