måndag 23 juli 2018

"Vredens stora dag är nära"

/Håller uppenbarligen på att bli senil. Jag skrev nedan om en kommentar jag fått, och tillade att jag tyvärr inte hade tagit in den. Det hade jag visst, den kan läsas under mitt inlägg den 10 juli. Har ändrat formuleringen nu./

Jag glömmer aldrig när jag satt (eller låg?) läsande på golvet någon gång som barn och just hade upptäckt "Dies Irae" - psalm 609 i 1937 års psalmbok.

Det var något helt ennat än det mesta man kunde se där.

De två första verserna gick så här.

"Vredens stora dag är nära,
elden då skall allt förtära,
så var siarsångens lära.

Hela världen skräckbetagen,
skåda skall de stränga dragen,
av sin domare den dagen".

Fick upp den i mitt huvud nu, när den tryckande värmen gradvis blir värre.

Och funderar på varför människor inte reagerar mer på de kusliga förändringarna i klimatet. . Det borde vara miljoner människor på gatorna som kräver en ny klimatpolitik. För ett slippa en undergång som kan ge associationer till Dies Irae.

På min blogg kom den 10 juli en kommentar, när jag då skrev om klimathotet. Det var en anonym person som skrev detta: "Det får kommande generationer ta tag i.". Hen som skrev verkade vara sverigedemokrat och skrev också annat dumt, under andra inlägg.

För att gå tillbaka. Psalmen anses ha skrivit av Tomas av Celano på 1200-talet. Den kan - exempelvis - höras här - i en version som verkar någon minut kortare än den annars brukar vara.

För att återgå till den ovan citerade kommentaren. De som tycker som hen gjorde tror att de kan skjuta över ansvaret på en kommande generation - i en dimhöljd framtid. Det är ju en otäck typ av egoism.

Men det kan gå snabbare än vad somliga tror. Den som vil lägga över ansvaret på kommande generationer kan kanske upptäcka att det går MYCKET snabbare är hen trodde.

Då hjälper det nog inte att leta reda på en kyrka och där skräckslaget lyssna på "Dies Irae".*
--------------------------------------------------
*Någon kan invända att "Dies Irae"  sällan spelas i kyrkor. Men jag tror nog att om klimatet blir riktigt helvetiskt kommer den nog att spelas lite oftare...

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...