onsdag 4 december 2019

"Nummer 1"

Om ni tillhör en av de (inte speciellt få) människor som inte står ut med en viss offentlig person kan ni gärna  lyssna på  denna låt av Magnus Uggla.

Om ni inte genast fattar vem den handlar om kan ni ju gissa.... jag berättar i alla fall nästa gång jag besöker en dator.
-------------------------------------------------------------------------
TILLÄGG .
Det var Jan Guillou, vilket om inte annat visas i dessa rader.

"Tur att vi har dig du modiga hjälte, ständigt på jakt i vår rättslösa stat. Som nr du ska hämnas ett svidande bälte, rensar ett helt internat

Och nu ska du ladda ditt vapen i soffan, och sen gå i strid mot den farliga Noffan  Det krävs kurage å hämnas med så hårda bandage."

Det första syftar helt klart på hans bok om sin internatskola, det andra, tror jag,  på en konflikt han en gång hade med en veckotidningsredaktör.

10 kommentarer:

Tidlösa sa...

Jag antar att du menar Donald Trump men jag kom faktiskt att tänka på Jan Guillou när jag lyssnade på texten.

Verutschkow sa...

Donald Trump s a s fanns inte vid den tidpunkt när låten spelades in ...

Erik Rodenborg sa...

Tidlösa

Du tänkte förstås rätt. Det var Jan Guillou, vilket om inte annat visas i dessa rader.

"Tur att vi har dig du modiga hjälte
Ständigt på jakt i vår rättslösa stat
Som nr du ska hämnas ett svidande bälte
Rensar ett helt internat
Och nu ska du ladda ditt vapen i soffan
Och sen g i strid mot den farliga Noffan
Det krävs kurage
Å hämnas med så hårda bandage."

Det första syftar på hans bok om sin internatskola, det andra på en konflikt han hade med en veckotidningsredaktör.

Erik Rodenborg sa...

Ver

Han var ju i alla fall inte president....

Monica Antonsson sa...

Vem var/är veckotidningsredaktören?

Erik Rodenborg sa...

Jag har endast ett vagt minne av en historia om en kvinnlig redaktör som hade skrivit något personligt utlämnande om Guillou, och han hade svarat med att han skulle vilja gå hem till henne och kräkas på något i hennes lägenhet.

Jag har för mig att hon kallades Noffan. Men ju mer jag tänker på det ju osäkrare blir jag om just det. Jag håller kanske på att bli senil....



Verutschkow sa...

Apropå Guillou så kommer han i TV4 ikväll.
https://www.tv4.se/hellenius-h%C3%B6rna/artiklar/tre-g%C3%A4ster-i-s%C3%B6ndagens-hellenius-h%C3%B6rna-5dea41714bd8e5e4f03dd19b

Och Uggla har vi ju kunnat se i Så Mycket Bättre (TV4)hela hösten. Igår fyllde
han 65 och firades grundligt ...

Verutschkow sa...

Såg lite grand av TV4programmet (Efter solsidan). Guillou var, som han väl brukar
vara, något överviktig och rörde sig inte speciellt graciöst. Och han var faktiskt
inte helt säker på att han skulle lyckas skriva hela sin nya bokserie klart !

Jobbigt att bara sitta alltså ...

Verutschkow sa...

Guillou förekommer tydligen just nu som programledare eller liknande
i en serie om kvinnliga hemliga agenter i TV1 ...

Erik Rodenborg sa...

Jo, jag har sett det.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...