fredag 13 juli 2018

En ängel som ratades av Tio i Topp

Idag för femtio är sedan - den 13 juli 1968. Till Tio i Topp testades då Merrilee Rush and the Turnabouts låt Angel of the Morning.

Den kom på trettonde plats.

Nästan en månad senare - den 10 augusti - testades den på nytt och kom på tolfte plats. Veckan efter, den sjuttonde, kom den på elfte plats. Sedan var det slut.

När jag hörde den första gången (jag var alltså tretton år) blev jag tagen. Det är svårt att förklara varför. Jag blev dock djupt gripen. Den gick in i mig och jag tyckte att den var mer än underbar.

Jag utgick frän att den skulle bli etta, eller i alla fall tvåa. Men den kom alltså inte ens in.

Jag kunde inte förstå. Jag undrade vad det var för konstig jury som satt där. Kunde människor inte inse vilken fantastisk låt det var? Eller var det jag som var konstig?

Jag hade då ännu inte hört talas om "Murphys lag” - men om jag hade gjort det skulle jag kanske tänkt i sådana banor...

I andra länder verkar den ha slagit bättre. Men bara den sången. Gruppen, eller sångerskan, fick aldrig senare någon liknande hit. Den blev ett så kallat "one hit wonder".

Å andra sidan kom sången efter ett tag också att göras av andra artister. När jag letade runt inför skrivandet av detta upptäckte jag bland annat en svensk version av Wizex, en grupp som jag faktiskt aldrig hört talas om förut. Den kan höras här..

Själv blir jag fortfarande gripen när jag hör den. Både i originalversionen och hos Wizex. Den gick verkligen djupt in i mig sommaren 1968 - när jag precis stod på tröskeln till puberteten.
----------------------------------------------------------------------------------- TILLÄGG
Om någon undrar varför jag på det mest konstiga sätt surrade om Gyllene Tider här förut beror det på att de hade gjort en svensk version av en annan av mina favoritlåtar från den tiden - Shocking Blues Send me a postcard. På något sätt blandade jag ihop det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aldrig hört talas om Wisex ??? Stavss dock med Z som Lasse Stefanz i slutet,
men troligen inte av samma anledning (slut på bokstäver hos skyltfirman).

Kikki Danielsson sjöng f ö i gruppen och blev folkkär redan då.

På svenska/skånska är väl Dan Tillberg kanske det du bör söka upp på Youtube.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Angel_of_the_Morning

Erik Rodenborg sa...

Har ändrat. Min syn år tydligen sämre än jag trodde..

Erik Rodenborg sa...

Det där jag skrev om Gyllene Tider tycks inte stämma - hur jag än letar verkar de inte ha gjort någon version av låten.

Erik Rodenborg sa...

Nu förstår jag hur jag tänkte fel. Gyllene Tider hade ju gjort en version av en annan av mina favoritlåtar från den tiden - "Send me a postcard" - och av någon helt outgrundlig anledning blandade jag ihop det.

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...