fredag 16 oktober 2020

Varför denna repression mot QAnon?

Misstänkta QAnon-konton raderas nu massivt även på YouTube. Nu har alltså såväl Twitter, som Facebook, som YouTube, på alla sätt försökt stänga ner tusentals och åter tusentals konton som misstänks ha med QAnon att göra. 

Jag tror faktiskt inte att denna virtuella repression beror på QAnons stöd för Donald Trump, eller deras märkliga syn på denne man som en hjälte som ska rädda världen från pedofilnätverk.

Jag tror inte heller det är dess påstådda terroristpotential det handlar om. 

Jag tror att de raderas inte för det de har fel i, utan för det de har rätt i. Deras åsikt att det högt upp i samhällshierarkin finns förövarnätverk med makt att påverka samhället är något som det går att hitta starka belägg för. Se bara på denna film.

Jag har väl haft denna syn sedan 1993 och blev ganska paff när jag såg att den långt senare dök upp i en så märklig variant som QAnon ... 

En organisation som på ett aggressivt och ettrigt sätt  driver tesen att många högt uppsatta personer deltar i förövarnätverk och med ljus och lykta försöker att hitta belägg för en  sådan tes kommer nödvändigtvis att möta ett mycket hårt motstånd. 

Och detta alldeles oavsett om organisationen är höger, mitten,  vänster eller "opolitisk".

Och alldeles oavsett om den har absurda eller inte alls så absurda konspirationsteorier...

Det hela är sorgligt, men ganska så förväntat.

8 kommentarer:

Verutschkow sa...

Såg Trump uttala sig i morgonTV och han förnekade all kännedom (kunskap
kanske snarare) om gruppen ...

Erik Rodenborg sa...

Ja, jag har hela tiden ansett att det förr eller senare kommer en dag då QAnons illusioner om Trump faller samman. På sätt och vis är det sorgligt. Vill gärna citera slutraden i vänstertidningen Flammans artikel om QAnon. QAnon visar inte "hur faktaresistent eller förvirrad en stor del av USA:s befolkning är, utan bara hur gärna de skulle vilja tro att åtminstone en president inte är en brottsling."

Hugge sa...

En välvillig tolkning av Trump är att det är ett taktiskt förnekande. Tror tyvärr inte det. Men kanske kan det ändå komma något bra ur det här. Växer sig quanon riktigt stort kanske Trump känner press på sig att åtminstone delvis tillmötesgå deras önskningar.

Erik Rodenborg sa...

Om Trump INTE vinner valet kan jag i viss mån tänka mig den möjligheten...

Erik Rodenborg sa...

Å andra sidan vägrar han att ta avstånd från dem. Han går en mycket intrikat balansgång.

https://www.dn.se/kultur/donald-trump-tar-inte-avstand-fran-qanon-vet-att-de-ar-emot-pedofili/

Verutschkow sa...

Hur kan någon som är så obalanserad gå "en mycket intrikat balansgång" ?
Inte min känsla att så sker. Nästan så man önskar Nixon tillbaka.

https://kunskapskanalen.se/program/42618/nixon-och-skandalerna-avsnitt-2

Presidentvalet 1972 är det första jag har några reella minnen ifrån. Gick
sådär för min favorit ...

Erik Rodenborg sa...

Jo, men hor obalanserad han än är GÅR han en mycket intrikat balansgång i denna fråga. Det är ändå ganska smart. Om han öppet skulle ta avstånd från QAnon skulle han förlora en hel del röster - om han skulle stödja dem skulle han med alla sannolikhet förlora än mer röster.

Om nu inte QAnon har rätt förstås. Om Trump en vecka före valet skulle lägga fram bevis på att Biden, paret Clinton, Obama, fadern och sonen Bush etc. skulle ha varit och/eller är medlemmar i ett satanistiskt pedofilnätverk finns egentligen endast två alternativ. Antingen skulle han vinna en jordskredsseger. Eller så skulle han störtas i någon sorts kupp.

Jag vill förstås tillägga att jag inte en sekund tror på det scenariot. Men det går ju att fantisera.

Verutschkow sa...

Apropå det där med de gamla TVprogrammen:

https://www.svtplay.se/video/28133180/varldens-historia-kalla-kriget/varldens-historia-kalla-kriget-sasong-1-avgrunden?start=auto

Blev sittande framför det här sent häromkvällen. Nästan bara Vietnam.
Just ingen Nixon men lite Kennedy ...

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...