onsdag 7 oktober 2020

Facebooks attack mot QAnon

Ser nu att Facebook kommer att reagera på inte endast uppenbara QAnon-konton utan även konton som  även indirekt sätt har med QAnon att göra. Deras uppgift är nu att utrota allt som har med QAnon att göra. Ser applåder får detta på Facebook. Jag vill inte alls delta i dessa.

Troligen har jag länkat till QAnon-konton någon gång, eftersom jag kollade upp videor som visar Joe Bidens gränslösa och åtminstone på gränsen till sexualiserade agerande mot b arn. En del av dessa VAR förmodligen QAnon-konton. När kommer  jag att raderas på Facebook?

De åtgärder som vidtas mot QAnon är de mest omfattande repressiva åtgärder som vidtagits i Facebooks historia. Jag misstänker att detta inte nödvändigtvis beror på em realistisk bedömning  av QAnons terrorist-potential utan pga av rädsla iör att QAnon-aktivister ska kunna sprida (såväl sanna som falska) uppgifter som styrker deras tes om pedofilnätverk på höga nivåer i samhället i USA.

Att det finns sådana är ju helt uppenbart för de som studerat ex.vis härvan runt Jeffrey Epstein. QAnon plockar in dessa i konspirationsteorier som i sim helhet inte kan stämma, men Facebooks åtgärder kommer efter ett tag att kunna drabba många som publicerar material som ställer "konspiratoriska" frågor som på ytan liknar de som QAnom driver.

Eller som - som sagt - bara råkar länka till några sidor som visar sig vara QAnon-sidor.

Att FBI hävdar att QAnon har en terroristpotential låter ju oroväckande - men FBI under Edgar Hoover hävdade i början på 60-talet detsamma om medborgarrättsrörelsen . Och det var FBI som 1992 släppte Kenneth Lannings "rapport" som utan ett enda rationellt argument i förrädiskt svepande ordalag skapade en bild av att rituella övergrepp endast var en myt. En rapport som förövarförsvarare än idag med glädje länkar till.

Jag är alltså inte ett dugg lättad över att Facebooks nästan unikt repressiva åtgärder mot QAnon. Jag är djupt oroad.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...