torsdag 24 maj 2018

Numerologi och vidskepelse

Jag tillhör inte dem som som kollar horoskop, eller lägger tarotkort, när jag ska fatta beslut. Jag har en tarotkortlek som jag köpte för några år sedan - men förlorade intresset för den mycket snart efter köpet. Astrologi har jag aldrig intresserat mig för.

Men jag har närmast automatiska, närmast ryggradsmässiga, numerologiska reflexer. Nej, jag vill inte alls säga att jag tror på det - men det sitter mycket djupt.

En av dessa är att jag ofta är nervös inför den 24 varje månad. En annan är att samma känsla infinner sig den 21.

Vad beror det på? Det kan nog till stor del ha omedvetna orsaker jag inte känner till. En sak, när det gäller just den 24 är att jag verkar ha en speciell relation till siffran 4.

Det upptäckte jag nog först en dag i maj 1970. Jag förde under en dag denna månad statistik på melodiradion i P3.. Det har jag gjort sammanlagt fyra gånger i mitt liv.

En dag i juli 1969, en dag i december 1969, en dag i maj 1970, en dag i augusti 1970.

Det gick till så här att jag höll mig vaken i ett dygn och lyssande på P3. Jag skrev ner namn och artist på alla låtar som spelades, och även kategorin på musiken. Som exempelvis pop, jazz, folkvisa etc. Varje låt numrerades i ordningsföljd, Den första på dygnet fick nummer ett, den andra två, osv. det blev hundratals nummer.

Det var alltså  när jag efteråt gick igenom listan från maj 1970 som jag upptäckte en sak. Mycket ofta hade jag direkt gått från nummer som slutade på 3 till nummer som slutade på 5. Jag hoppade alltså ofta omedvetet över den 4, den 14 och den 24.

Jag hade ingen aning om varför, men det verkade som om jag hade en omedveten motvilja mot siffran 4...

Jag har fortfarande ingen aning om varför.

När det gäller den 21 får jag en association till att sommar- och vintersolstånden brukar infalla omkring den 21. Liksom vår- och höstdagjämningarna.  De år ju ofta någon sorts helgdagar i vissa ockulta grupper, Möjligen har reflektioner runt dessa hos mig smittat av sig på andra dagar som inträffar den 21,  i andra månader.

När det gäller just siffran 24 får jag en annan märklig association. När jag läste böcker om flygande tefat i början av 70-talet fick jag tag i en bok av, tror jag, Staffan Stigsjöö. Där fanns den udda iakttagelsen att folk som var aktiva ufologer, eller ifologer, ofta brukade dö omkring den 24 i månaden.   Perioden mellan den 21 och den 27 var enligt Stigsjöö farliga datum för personer med dessa intressen....

Det låter inte klokt . Nu var jag ju inte ufolog, och än mindre ifolog, i någon rimlig mening. Men ingen kunde ju förneka att jag var fascinerad av ämnet. Så det började utvecklas en vana att jag kände mig lite nervös under dessa dagar. Och speciellt farlig kändes just den 24, som enligt Stigsjöös system var i mitten  i denna serie av dagar.

Det är inget jag tror på i någon allvarlig mening, men det är alltså en ryggmärgsreflex. Om den fanns innan jag läste boken, och denna  bara förstärker något jag hade innan, eller om den skapades vid läsningen, vet jag inte.

Jag brukar alltså vara nervös under den perioden, och i synnerhet i dess mitt. Och framförallt alltså den 24.

Och av någon anledning brukar det vara starkast just i maj. Det har jag också en del teorier om, som jag dock inte tar upp här.

När jag kommer till den 27 brukar det bli lugnare, trots att det är en av de dagar som ingår i serien.

Stämmer nu de där påstådda datumen om kända UFO-aktivister? Gör nu en snabb koll och ser att den kanske mest kända av dem, George Adamski, dog den 23 april 1965. Den jag är mest fascinerad av, Truman Bethurum, som sade sig ha träffat den kvinnliga tefatspiloten Aura Rhanes i 1952, dog den 21 maj 1969. Ingen av dem den 24, alltså., men båda ganska nära....

Tja, jag har inga synpunkter i övrigt. Men själva föreställningen påverkar mig alltså känslomässigt, hur töntig och vidskeplig den än må vara.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...