måndag 22 juli 2024

Kamala Harris

Det finns en form av naiv inställning till USA:s presidentval.

Men vem som än vinner är det storkapitalet i USA som styr. Både kandidaterna kommer att försöka försvara USAs. imperialistiska intressen, även om de kommer att göra det på olika sätt.

Att jag sedan hoppas att Donald Trump inte vinner beror inte på något sätt att jag tycker att motkandidaten är bra.

Jag hoppas att Trump inte vinner, huvudsakligen pga hans inställning till den globala uppvärmningen - dvs att han öppet struntar i den och tycker att man ska satsa på olja och kol så mycket man bara kan.

Den globala uppvärmningen ser jag som världens viktigaste fråga, alla kategorier.

Men sedan är det också så att Trumps strategi att bli vän med Ryssland för att isolera och bekämpa Kina, öppnar oroväckande perspektiv..

Vad gäller Trumps bonapartistiska ambitioner ger de anledning till oro. En av de saker han nyligen  ska ha sagt är att om han vinner detta val kommer han att sträva att vinna också nästa - vilket är i strid med konstitutionen.

Dessutom för han - liksom Ronald Reagan på sin tid - en linje för än mer privatiseringar i det redan sönderprivatiserade USA.

En annan sak är att han också har en social bas i den patriarkala kristna högern....

Vad gäller Kamala Harris är väl det enda skälet till att vilja se just henne vinna, förutom att stoppa Trump,  att det faktiskt vore lite kul om USA fick en svart kvinna som president.

USA är ett förfallet, korrumperat land, med en svag arbetarrörelse, och där storkapitalets oinskränkta makt utmanas än mindre än i exempelvis Europa. Styrkeförhållandena mellan borgarklassen och arbetarrörelsen är ännu värre än de är i Europa.

Det kommer definitivt att förbli ett förfärligt land även om Kamala  Harris vinner. Men trots det hoppas jag ändå att hon besegrar Trump.

Och, dessutom, uppriktigt sagt,  uppfattar jag henne inte som lika personligt obehaglig som Joe Biden. Vilket i och för sig inte säger så mycket.

 Kamala Harris

1 kommentar:

Verutschkow sa...

"Isobel Hadley-Kamptz: Precis som Hillary Clinton kommer Kamala Harris att målas ut som en aggressiv och opålitlig kvinna"

"Harris kommer inte bara att dränkas i rasistiska och sexistiska ifrågasättanden, hon kommer också dömas för det hon faktiskt gör efter helt andra måttstockar än vad Biden eller Trump hade gjort."

"Kvinnor som eftersträvar makt påstås orimligt ofta ha gäll röst – Margaret Thatcher gick till en talpedagog för att sänka sitt röstläge för att tas på större allvar i politiken."


DN idag från ledarsidan ...

Debunking Elon Musk

Elon Musk tillhör inte mina favoriter. För att uttrycka det försiktigt.  En av de saker jag retat mig på är att han på största allvar hävdat...