lördag 27 juli 2024

Är Trump den nye Jesus?

På  den ofrivilliga grannbloggen "Ashtar Command Book Blog" hittade jag denna länk.

Ashtar Command Book Bloog har ofta intressanta länkar, men har ofta,  eller oftast, åsikter som jag absolut inte delar....

I den länk som den nyligen delade kan vi se en US-amerikansk kristen fundamentalist som upprörs över hur många kristna Trumpanhängare på största allvar jämför sin favoritpolitiker med Jesus och ibland till och med verkar sätta Donald Trump högre än Jesus. 

Bibelcitat tolkas som om de egentligen handlar om Trump. En del anses till och med handla om det misslyckade mordförsöket på Trump...

Trump beskrivs som den av Gud utvalde frälsaren. 

Det är en av flera orsaker som gör mig på gränsen till skräckslagen inför perspektivet av en Trumpseger. En presidentkandidat som av stora entusiastiska anhängarskaror ses som Guds utvalde, och som åtminstone implicit ser dennes fiender som representanter för Satan, är förstås problematisk. 

I synnerhet som han själv aldrig öppet distanserar sig från dessa tolkningar,. Och i synnerhet om han skulle vinna i november.

Inga kommentarer:

Det finns inget vacuum

Om jag hade en föreställning om en tom rymd i universum har den gradvis försvunnit.  I flera steg.  Ett av dem var när jag började inse att...