måndag 8 juli 2024

En pre-fundamentalistisk Virtue-video

Jag har under de senaste åren plågat mig igenom många videos av Doreen Virtue, och för den delen andra US-amerikanska kristna fundamentalister . En kristen men garanterat icke-fundamentalistisk kvinna som jag känt sedan 1972, föreslog en gång att jag tittar på sådana av samma anledning som andra tittar på skräckfilmer.  Det kan nog ligga något i det.

Doreen Virtue är en av de mest aktiva kristna fundamentalisterna på nätet. Hennes huvudsakliga budskap är att hon en gång var anhängare till New Age men att hon sedan "föddes på nytt" genom Guds nåd och att hon numera är frälst.

Exakt vilken typ av fundamentalism hon står för har för mig varit lite oklart. Men mest av allt ger hon numera intrycket av att vara calvinist.

Hon har haft ett nära samarbete med Justin Peters, en av de mest aktiva neo-calvinistiska propagandisterna på nätet. Han har på sin webbsida anslutit sig till den ärke-calvinistiska åsikten att alla människor är förfallna, i sig helt utan hopp, Men att de ändå kan få ett hopp om de, helt oförtjänt, får Guds nåd. Helt oförtjänt, eftersom alla människor sedan syndafallet, förtjänar att hamna i helvetet i oändlig tid. Alla, utan undantag.

Men alla kommer inte att få Guds nåd. Gud har sedan evig tid valt ut att vissa människor ska få hens nåd, medan andra inte ska få¨det. Det finns inga som helst kriterier för vilka som ska få det eller inte. Man får närmast intrycket av att Gud drar lott.

Nu låter inte Doreen Virtue lika brutal, men eftersom hon samarbetar med Peters, och också hyllar andra kända calvinistiska propagandister i USA, kan man dra slutsatsen att hon åsiktsmässigt står dem nära. Dessutom kan man i hennes predikningar hitta en rad antydningar om att hon faktiskt tror som dem. 

Jag vill tillägga att det här inte handlar om de stora kyrkorna med calvinistiskt ursprung, utan calvinistiska sekter, som framhåller de mest extrema inslagen i Calvins förkunnelse.

Dessutom är Virtue anti-feminist, åtminstone i den meningen att hon hårt driver linjen att kvinnor inte ska få vara religiösa lärare. De ska inte få vara pastorer eller präster, eller på annat sätt lära ut kristendom till en publik som innefattar både kvinnor och män. Elaka människor, inklusive jag själv, har länge påpekat att det är precis det hon gör - via nätet undervisar hon både kvinnor och män om sin egen variant av kristendom.

Hon brukar svara på detta påpekande med i mitt tycke ganska så underliga undanflykter.

Hon är en driven polemiker. Hon polemiserar gärna mot andra kristna, som inte delar hennes speciella variant av denna religion. Hennes polemik är ganska elak, men bitvis också ganska så skicklig.

Men hon har alltså en förhistoria. Under en lång tid försökte hon kombinera New Age-teman med en mycket odogmatisk form av kristendom. Enligt hennes själv skulle hon förr eller senare ha kommit till helvetet om hon hade fortsatt med detta. Men nu är hon alltså frälst, och slipper detta öde. Det är ju bra...

Hon har alltså inte kvar några av sina gamla texter eller videor på de sidor som hon kontrollerar, eller kan påverka. Men  det finns ju sidor hon inte kan påverka

Ett exempel är denna video.

Det är den första videon som jag har sett som gjordes före hennes omvändelse . Och jag måste medge en sak. Jag tycker bättre om den pre-fundamentalistiska Virtue än om den nuvarande. Vare sig det nu innebär att jag inte fått Guds nåd, eller något annat.

Det finns ett naivt drag hos den tidiga Virtue. Men naivitet är trots allt bättre än cynism. 

Här säger hon att alla människor har sin personliga skyddsängel, och att man kan be till denna för att få hjälp. Hon säger också att inte endast kristna utan även judar, muslimer och hinduer har sin personliga skyddsängel. Jag antar att hon menar att detta även gäller ateister. Det vore ju bra om det vore sant. Man kan ju alltid hoppas.

Det finns alltså en godhjärtat naivitet i denna video. Sedan är det ju en annan sak att hennes dåvarande verksamhet också måste beskrivas som kommersiell. Detta har hon själv också påpekat. Hon har offentligt bett Gud om förlåtelse för att hon tjänade pengar på att sprida villoläror.

Men det gäller ju än idag. Det finns med all sannolikhet fler engelsk-kunniga fundamentalister än det finns dito New Age-troende i världen idag. Och hennes senaste (mycket sålda) bok riktar sig till dem. Och så vitt jag fattar är hon idag långtifrån fattig.

Att tjäna pengar på religion är i sig en tveksam sysselsättning, men om man måste jämföra tycker jag att det är bättre att tjäna pengar på att inge alla läsare nån form av hopp, än att skänka vissa läsare trygghet och försöka skrämma de andra till "tro" genom en intensiv helvetesskräck.

Och återigen. I de mest tillförlitliga av evangelierna, de synoptiska, säger Jesus aldrig att man kommer till helvetet om man inte tror på honom. Vad än Virtue och andra så kallade evangelikaler än säger handlar Jesu lära om den dubbla utgången om gärningar - och inte om att man måste "ta emot" honom som sin "personliga frälsare".

Doreen Virtue är benhårt säker på att helvetet finns. För hennes egen skull hoppas jag innerligt att det inte finns.

Inga kommentarer:

Debunking Elon Musk

Elon Musk tillhör inte mina favoriter. För att uttrycka det försiktigt.  En av de saker jag retat mig på är att han på största allvar hävdat...