måndag 4 september 2023

Vad hände egentligen med Doreen Virtue?

Jag har tidigare skrivit om Doreen Virtue, en person som kombinerade en ganska så extrem New Age-inriktning med en ganska så diffus form av kristendom. Sedan övergick hon till en extremt fundamentalistisk form av kristendom, och förklarade att hennes tidigare åsikter kom från Satan.

Jag skrev då att jag absolut föredrar en naiv form av synkretism, framför en svavelosande fundamentalism.

Jag är förstås inte den ende som reagerar.

I denna video med titeln "What realy happened to Doreen Virtue?" kan man höra en röst från New Age-miljön som reagerar på Virtues plötsliga närmast skräckslagna konvertering. I motsats till kvinnan som  gjort denna video har jag aldrig själv sett mig som en del av något som kan beskrivas som "New Age" men jag tycker ändå att hon reagerar sympatiskt.

Och detta trots den New Age-artade konspirationsteori som hon använder för att förklara Virtues utveckling. 

Vad gäller Doreen Virtue hoppas jag förstås att hon någon gång även kommer att frälsas från den hatiska fundamentalism hon nu företräder.

Hoppas kan man ju alltid...

---------------------------------

PS. Kollar vidare på YouTube och upptäcker detta bisarra angrepp mot Doreen Virtue, av en man som tydligen är än mer fundamentalistisk än vad hon själv är. Kan då inte låta  bli att ofrivilligt få någon sorts sympatier med Virtue. När det kommer till fundamentalism har hon tydligen mött sin överman.

Inga kommentarer:

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...