torsdag 7 september 2023

Ett märkligt ljussken

Förra natten satt jag och kollade datorn med ansiktet riktat mot fönstret. Plötsligt lystes hela fönstret starkt upp av ett blått ljus som verkade lysa från hela fönstret, från den ena sidan till den andra. Det varade bara några sekunder.

Bakom fönstret finns en balkong som jag gick ut på, omedelbart efter att ljuset hade upphört.. Jag tittade överallt men kunde inte finna någon källa som skulle kunna förklara var ljuset kommit från.

Jag satte mig vid datorn igen. Efter lite mer än en timme hände samma sak. Men denna gång verkade ljuset mer grönt än blått.

Hur jag än funderade kunde jag  inte finna någon rationell förklaring.  Det var tyst,  ljuset kombinerades inte med någon form av ljud.

Först tänkte jag  en strålkastare riktad mot fönstret, men var i allsin dar skulle den finnas. Jag har dock ibland på avstånd sett att polisens drönare som ibland flyger över Hovsjö skickar riktade strålar mot marken. Skulle någon av misstag kunnat rikta en sådan mot mitt fönster?  

Men när jag gick ut på balkongen tittade jag också mot himmeln (det var inte mulet) men såg ingenting där. Polisdrönare lyser, de är inte osynliga.

En del av mig är rädd för att jag plötsligt ska se ljuset igen (sitter framför samma fönster nu...),  en annan del skulle tvärtom gärna vilja se det igen.

Vad ska man kalla det om det inte hade en materiell förklaring? Hallucination? Vision? Eller vad?

14 kommentarer:

NoBoyToy sa...

Drönare.

Erik Rodenborg sa...

Det var ju bara det att jag inte såg någon drönare när jag gick ut på balkongen och kollade. Jag har sett drönare några gånger över Hovsjö. De är mycket synliga och första gången jag såg en och inte visste vad det var fick jag en association till berättelser om UFOs.

Efteråt fick jag reda på att det var en polisdrönare som skulle kolla några ungdomsbråk. Vid ett tillfälle såg det ut som om den sände någon form av ljusstråle mot marken.

Men nu såg jag inget sådant alls. Den skulle förstås blixtsnabbt kunnat flugit iväg men det brukar inte drönare göra.

Erik Rodenborg sa...

Fast helt omöjligt är det kanske ändå inte. Det är en av ev. tänkbara förklaringar, men jag ser den inte som den troligaste. Det finns för mycket som talar emot den.

NoBoyToy sa...

Har du någon mobilmast i närheten? Titta inte mot ljuset nästa gång eftersom blått ljus kan skada ögonen (och huden).

Verutschkow sa...

På lördag 14.00 tycker jag du skall delta i Ångestloppet på Södermalm,
mitt i Götgatsbacken. Såvida du inte just då befinner dig på ABF, där
ämnet är kuppen i Chile en gång i tiden ...

Du kan fundera på det där med ljuset lite senare ...

Erik Rodenborg sa...

NBT

Vet inte om jag har någon mobilmast i närheten. Jag tittade väl inte direkt mot ljuset utan mot datorn: När jag uppfattade ljuset tittade jag förstås upp men ljuset försvann nästan samma sekund som jag tittade upp. Allt varade en så oerhört kort tid att jag har svårt att tänka mig att det skulle bli några märkvärda skador.

Det som stör mig mest är att jag förmodligen aldrig får veta vad det var.

Erik Rodenborg sa...

Ver

På lördag kl. 15 ska jag träffa en person på ett café mycket långt från Södermalm. Och mycket långt från ABF-huset.

Olof Å sa...

Bolider tenderar att lysa starkt i olika färger, bl.a blått eller grönt. Eftersom de brinner upp ganska snabbt ses de normalt bara i några sekunder.

Erik Rodenborg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik Rodenborg sa...

Fast enligt denna artikel https://www.thelocal.se/20170321/video-mystery-blue-fireball-lights-up-swedish-night-sky-bolide-meteor bör man kanske höra en stor smäll när man ser en bolid.

Dessutom verkar det konstigt att två bolider skulle slå ner nära mig med en och en halv timmes mellanrum.

Erik Rodenborg sa...

PS. Om man kollar vad som står på olika ställen om bolider och applicerar det på de två ljussken jag såg måste det ha varit två superbolider, dvs med en ljusstyrka ca 100 gånger starkare än månen. När en sådan kommer (inte speciellt ofta) brukar det bli tidningsartiklar. Att två sådana dessutom skulle komma i så tät följd så nära mig är väl inte sannolikt.

Olof Å sa...

Ja, jag gissade på bolider pga färgerna och varaktigheten, så om det inte stämmer måste det ha varit något annat. Det här kanske är något att rapportera till UFO-Sverige?

Erik Rodenborg sa...

Kanske. Å andra sodan utesluter jag inte att det var en hallucination/vision. Om de två iakttagelserna hade varat mer än kanske två sekunder vardera skulle jag kanske vänt mig till UFO-Sverige, men nu...nja.

Anonym sa...

Övrigt:

https://www.youtube.com/watch?v=TAwKdavYJj4

--------------------------------------------

Hossi

Sabine Hossenfelder har tydligen fått en asteroid uppkallad efter sig .  NASA ringde henne en dag och sa att de ville ha en asteroid uppka...