fredag 22 september 2023

En dräpande replik?

För några nätter vaknade jag ur en dröm. En märklig dröm.

Jag drömde att jag stod på en kulle och tittade på ett demonstrationståg på gatan nedanför. Det var inte helt klart om det var ett verkligt sådant eller om jag hade fått upp en minnesbild från 70-talet.

Jag sa högt: "Tänk på 70-talet då man såg vänstermanifestationer var och varannan dag. Det var underbart, inte som nu när man nästan endast ser det på första maj, och även då ganska så urvattnat."

Då upptäckte jag att det bakom mig stod två män, som var klädda i mörk kostym och slips. En av dem öppnade munnen och sa till mig, med ett hånfullt tonfall:

"Va pratar du om. Det är väl jättebra att kommunisterna motats ut överallt, De förlorade ju till och med i Ryssland, så efter det blev Ryssland äntligen fritt.”

Jag sa: ”Så nu är Ryssland fritt, under ledning av Putin?”

Sedan vaknade jag

1 kommentar:

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=4YH-MJmWVhw

Apropå drömmar ...

Med Vänsterpartiet första maj

Jag demonstrerade med Vänsterpartiet i Södertälje idag. Samling 12.30, avgång 13.00 och vi gick till stora torget. Ett möte med bland anna...