onsdag 4 mars 2020

Rosen och Klas-Göran i alternativa versioner

Det började med att jag letade efter något helt annat på YouTube. Och istället hittade en sång av Leena Skoog. En sång som var ett sorts svar till Rosen av Arne Qvick.

Rosen har väl de flesta hört någon gång. Den sorgliga historien om en man som tragiskt nog upptäcker att han inte kunde ge en ros till sin fllickvän eftersom hon istället åker runt med "en grabb med en bil av senaste modell".

Nåväl. Leena Skoogs sång heter helt enkelt Svaret på Rosen. Och är faktiskt riktig rolig. Ja, "Rosen" är ju rolig, den med,. men den verkar vara det på ett låt oss säga omedvetet sått...

I Leena Skoogs svar är huvudpersonen just den flickvän som föredrog en man med en bil av senaste modell  framför den stackars pojkvännen med sin lilla enkla ros.   Hennes version  ger till en början ett ganska så  brutalt intryck -  innan man till sist kommer till det närmast  rörande slutet.

Jag tror faktiskt att jag föredrar den versionen framför Qvicks.... 

Lyssna gärna.

Och via denna sång upptäckte jag snart något annat. Nämligen ett svar på Lill-Babs Svenssons sång År du kär i mig ännu Klas-Göran? .

Medan jag hade nån sorts aning om vem Leena Skoog var, hade jag inga medvetna minnen av att någonsin hört talas om Margaret Bienert. 1960 sjöng hon in ett svar med titeln  Klas-Göran återfunnen.

Medan Rosen var rolig på ett kanske omedvetet sätt försökte ju Lill-Babs vara rolig   - helt  medvetet.  Jag tycker själv inte att hon lyckades så där väldigt  bra...

Det gör däremot Margaret Biener. I hennes version vet huvudpersonen precis vad som hänt med Klas-Göran.  Den är klart att föredra ... tycker jag alltså... Speciellt gillar jag denna mening:

"Den där fjällbruden är nu på postverket sur, när hon får sina pekoral i retur".

Jag gillar speciellt användningen av ordet pekoral.  Och undrar om det inte endast var riktat mot huvudpersonen i Lill-Babs sång -utan kanske också mot själva sången.

Den frågan får jag nog aldrig något svar på.

TILLÄGG
-------------------------------------------
Blev nyfiken på  vilka som skrivit texten till dessa båda svarssånger. Upptäcker tyvärr att Stikkan Andersson skrev "Klas-Göran återfunnen" (har jag så dålig smak?) . 'Dessutom skrev han också  Lill-Babs originalsång ... 

Hur jag än letat har jag inte hittat vem som skrev texten till  Leena Skoogs svarssång. Skrev hon den själv?

3 kommentarer:

Tidlösa sa...

Det är den här boken du letar efter, tror jag.

https://www.amazon.com/gp/product/0521616360/ref=dbs_a_def_rwt_bibl_vppi_i4

Erik Rodenborg sa...

Ja, det är det. Ska låna den, eller ev. beställa den från Amazon.


Anonym sa...

Jag tror du ska söka efter Erik Bergman - han komponerade Rosen och verkar även haft ett finger med i Svaret till Rosen. Det är möjligt (kanske t.o.m. sannolikt) att det bakom pseudonymen "Laila" döljer sig Leena Skoog själv - i en av sina tidiga "filmer" kallades hon ju som bekant just "Laila".

JK Rowling om transfrågor

I det häxjaktsliknande drevet som har skapats efter att Harry Potter- författaren JK Rowling twittrat om translagen i Skottand kan det finna...